Exclusief voor abonnees

Sinaasappel of pompelmoes? Colruyt maakt met artificiële intelligentie verwarring aan kassa tot verleden

Colruyt test de nieuwe, slimme weegschaal met AI in haar winkel in Kortrijk.
RV Colruyt test de nieuwe, slimme weegschaal met AI in haar winkel in Kortrijk.
Colruyt maakt als eerste Belgische supermarkt gebruik van artificiële intelligentie voor productherkenning. Mandarijn of clementine? Bloem- of savooikool? Zelfs die groene citroen herkent de slimme weegschaal als een limoen. Doel: het passeren langs de kassa sneller en efficiënter laten verlopen.

U herkent hem wel, die vragende blik van de jobstudent of nieuwe medewerker aan de supermarktkassa: ‘Wat is die groene citroen in hemelsnaam?’ Of nog: ‘Verkopen wij deze rare wortel, of is het gewoon afval?’, doelend op het stuk gember op de kassaband. Om ook de nog bestaande verwarring tussen pakweg een appelsien en pompelmoes of komkommer en augurk te voorkomen, doet Colruyt nu een beroep op artificiële intelligentie.

De supermarktketen experimenteert als eerste Belgische supermarkt met automatische productherkenning voor versproducten zonder barcode. In haar winkel in Kortrijk test ze een ‘slimme weegschaal’ met artificiële intelligentie (AI) die het passeren langs de kassa moet helpen sneller en efficiënter te laten verlopen. 

Colruyt test de nieuwe, slimme weegschaal met AI in haar winkel in Kortrijk.
RV Colruyt test de nieuwe, slimme weegschaal met AI in haar winkel in Kortrijk.

Je hebt 22% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Slechts €6,95 €4,95 per 4 wekenGeniet 1 jaar van deze voordelige prijs
  • Lees 4 weken gratisEn krijg onbeperkt toegang tot alle artikels
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis



14 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • alex devos

    Straks een robot zoals in japan .

  • DIRK RASSCHAERT

    Ten eerste denk ik dat het niet sneller zal gaan en ten tweede beseft men niet dat dit er binnenkort zal voor zorgen dat er geen cissières meer nodig zijn! De k je nu echt dat ze dit doen voor de klant, en niet omdat zij er voordeel uit halen??

  • Erwin De Baetselier

    nu alle soorten brood en de koffiekoeken nog

  • Ingrid Raes

    Op school leert men toch de verschillende soorten groenten en fruit (verschil tussen nectarine/perzik) kennen? Het is een smoes om kassabediendes te vervangen door camera's (besparing loonkosten). Veel betalen en weinig service. Onderzoekers stellen dat mensen steeds dommer worden. Digitalisering maakt de mens lui en ongeduldig. Binnenkort gaat men nog een app ontwikkelen opdat de wachtrij aan het toilet minder lang wordt. Zodra het slot van de deur geopend wordt, krijgt men dan een signaal.

  • Yvan Lissens

    Walter Bogaert: niet te lui, maar ik heb gemerkt dat men aan de kassa, (meestal jobstudenten), zelfs het verschil niet kent tussen kropsla en bladspinazie.