Ryanair-topman beschuldigt 'crazy-unions', hun reactie: "O'Leary luistert alleen naar harde acties"

Photo News
Volgens Ryanair-topman Michael O'Leary is de staking van vrijdag bij Ryanair alleen bedoeld om de luchtvaartmaatschappij te schaden, en heeft ze niets te maken met de rechten van de werknemers. Er zouden volgens hem slechts "twee of vier" vluchten geschrapt worden in België. De vakbonden reageren dat de stakingsbereidheid wél groot is. 

Volgens Ryanair-topman Michael O'Leary gaat het overgrote deel van het personeel gewoon aan het werk op vrijdag. Slechts "twee of vier" vluchten zouden geschrapt worden in België. "De piloten en het cabinepersoneel steunen de stakingen niet", hekelde O'Leary tijdens de persconferentie in Diegem vandaag. Hij schoof de schuld van de impasse in het overleg over vakbondserkenning en de arbeidsvoorwaarden volledig in de schoenen van de vakbonden.

"Schuld ligt bij de vakbonden"
"We zijn de vakbonden al tegemoetgekomen. We zijn bereid lokale contracten te ondertekenen en het lokale arbeidsrecht te respecteren", aldus O'Leary. "Dat kan vanaf begin 2019, of van zodra er een overeenkomst is met de bonden."

Volgens hem heeft de impasse in de onderhandelingen dus niets te maken met Ryanair, maar is die de schuld van de vakbonden -"crazy unions"- die ongeorganiseerd zijn en "niet geïnteresseerd zijn in een akkoord". "Ze kunnen zelfs geen delegatie samenstellen om met ons te onderhandelen", klonk het. "En telkens we een verzoeningsvergadering plannen, wordt er enkele dagen eerder een staking aangekondigd." 

Staking wordt wél gesteund 

Hans Elsen van de christelijke bediendebond LBC-NVK benadrukt in een reactie dat de staking van vrijdag wél gesteund wordt door de werknemers. "Onze militanten hebben het voorstel dat Ryanair vorige week schriftelijk overmaakte, verworpen", zegt hij. "Als we kijken naar de stakingsbereidheid bij de mensen die vrijdag moesten werken, zouden er meer dan vier vluchten geannuleerd moeten zijn. Maar Ryanair is nog volop op zoek naar andere werkwilligen." 

Het voorstel van Ryanair schoot volgens Elsen tekort op twee punten. Zo verklaarde Ryanair zich bereid Belgische contracten te hanteren, maar pas vanaf maart 2020. Ook gold het voorstel alleen voor werknemers met een Ryanair-contract, terwijl op Brussels Airport volgens de vakbondsman de meeste werknemers een contract hebben bij een onderaannemer (zoals Crewlink en Workforce).

O'Leary zelf zei tijdens de persconferentie dat hij de contracten vanaf 2019 zou inwilligen. "Dat zou een hele vooruitgang zijn", beaamt Elsen. "Maar het probleem is dat O'Leary dat aan de media verklaart. In het voorstel van vorige week wou hij dat niet schrijven. We willen dat dus eerst op papier zien."

Elsen geeft toe dat er al heel wat vooruitgang is geboekt. "Ryanair heeft een ongelooflijke bocht gemaakt: nog niet zo lang geleden weigerden ze om met vakbonden te praten", zegt hij. "We zijn nu al tamelijk ver geraakt, dankzij de acties tijdens de zomer." Maar de staking van vrijdag schrappen als teken van goede wil, was voor de vakbond geen optie. "Het voorstel van vorige week was onvoldoende", herhaalt Elsen. "We zijn nog niet genoeg gevorderd om de druk al van de ketel te halen. Als we dat doen, riskeren we dat alles wordt teruggedraaid. O'Leary luistert alleen naar harde acties." 

O'Leary dient klacht in bij de EU

Bovendien beschuldigde O'Leary de bonden van een verborgen agenda. Volgens hem zijn het werknemers en vakbondslui van rivaliserende luchtvaartmaatschappijen die de stakingen organiseren. "De bedoeling ervan is Ryanair te schaden, ten voordele van de concurrenten." De Ryanair-topman heeft in dat verband ook een klacht ingediend bij de Europese Unie.

"Het respecteren van de EU-wetten is niet iets waarover de werknemers zouden moeten onderhandelen, noch is het iets dat verschillend kan gebeuren land per land. Dit heb ik heel duidelijk gemaakt aan meneer O'Leary", zei Europees commissaris voor Werk Marianne Thyssen eerder al. "De interne markt is geen jungle. Er zijn duidelijke regels rond eerlijke arbeidsmobiliteit en bescherming van de werknemers. Dit is geen academisch debat, maar gaat over de concrete sociale rechten van een werknemer." De 'vlag' van de luchtvaartmaatschappij bepaalt dus niet welke wetgeving van toepassing is. 

Via een kort statement antwoordde de topman van Ryanair dat het vraagstuk over welke wetgeving van toepassing is, irrelevant is: "We zouden Thyssen graag kunnen uitleggen dat de kwestie van welke wet van toepassing is, irrelevant is voor Ryanair. Ryanair heeft de vakbonden in België (en alle andere EU-landen) immers aangeschreven om het toepassen van de lokale wet, sociale bijdragen en bevoegdheid van de rechtbanken aan te bieden."

O'Leary vraagt Thyssen tot slot om de christelijke vakbond op te roepen om af te zien van de "onnodige staking" vrijdag.

Ryanair CEO Michael O'Leary tijdens de persconferentie in Diegem.
BELGA Ryanair CEO Michael O'Leary tijdens de persconferentie in Diegem.

150 geschrapte vluchten in plaats van 190

In totaal zijn er die dag 2.400 vluchten van de Ierse prijsvechter gepland. Alle betroffen passagiers zijn ingelicht over hun vervallen vluchten, aldus de maatschappij. Gisteren meldde Ryanair nog dat 190 vluchten zullen wegvallen door de staking van 28 september, een initiatief van het cabinepersoneel (stewardessen en stewards) in vijf Europese landen: België, Italië, Nederland, Spanje en Portugal. Vandaag deelde de maatschappij zelf mee dat het aantal herleid wordt tot 150 geschrapte vluchten. 

Conflict over arbeidsvoorwaarden

Het conflict van de piloten en het cabinepersoneel met Ryanair draait vooral om de arbeidsvoorwaarden die de budgetmaatschappij hanteert. Verder vinden de bonden in alle betrokken landen dat de lokale arbeidswetgeving van kracht moet zijn op de arbeidscontracten. 




6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jan Vanden Bossche

    O'Leary = Calimero. Een staking is geen overmacht als ze aangekondigd is, dus hij moet de regels volgen die de consument/reiziger beschermen. Syndicaten zijn nodig om misbruiken te voorkomen.

  • dominique castelein

    de vakbonden zullen staken tot Ryanair-B failliet is en ze zullen dan zeggen dat ze gelijk hadden,B-air lines zit vandaag met miljoenen euro's verlies,ik denk niet dat Lufthansa dat zal blijven lijden,eerst R-air en dan B-lines

  • Haverbeke Vincent

    Laat de heer Andre Ehlinger zich maar richten tot de syndicaten. De reders met hun schepen in Antwerpen, geblokkeerd door de sluiswachters en hun syndicaten, zijn ook hun geld kwijt. Dank zij de syndicaten.

  • jan gerets

    Het personeel heeft - vrijwillig - getekend bij een Ierse werkgever. De Ierse werkgever heeft nadien niets gewijzigd en voert zijn overeenkomst uit zoals voorafgaandelijk overeengekomen. Het is perfect toegelaten dat het personeel ontslag neemt en vervolgens werk gaat zoeken bij een Belgische werkgever. Of is dit alles niet duidelijk ?

  • Jan Mulders

    Ze moeten zich maar aan de wetgeving houden, van elk land waar ze werken.