Ryanair stijgt al vanaf aanloopstrook op om geluidsboetes te vermijden

REUTERS
Om boetes wegens geluidsoverlast te vermijden, stijgt Ryanair op Brussels Airport al vanaf de zogenaamde aanloopstrook op. Dat is de locatie op de startbaan waar het vliegtuig normaliter zijn aanloop neemt om op te stijgen. Tussen 1 januari 2017 en 30 september 2017 stegen 98 procent van de Ryanair-vluchten op vanaf de aanloopstrook. In dezelfde periode in 2016 ging het slechts om 13 procent. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit François Bellot op een schriftelijke vraag van Tim Vandenput (Open Vld).

Sinds verscheidene maanden stelt Belgocontrol volgens Bellot vast dat de piloten van Ryanair vragen om met hun toestel al vanaf de aanloopstrook te mogen opstijgen en de aanloop dus vroeger te beginnen. In functie van de vertrekterminal kan er op baan 25R vanaf drie verschillende plaatsen worden opgestegen. Ryanair wil op die manier het Brussels Hoofdstedelijk Gewest op grotere hoogte overvliegen om boetes wegens geluidsoverlast te vermijden.

"Indien de luchtverkeersleider van Belgocontrol daar geen probleem in ziet, gaat hij in op een dergelijk verzoek van de piloot. Een dergelijk verzoek mag niet om veiligheidsredenen worden geweigerd door de luchtverkeersleider, want de piloot is de enige die kan bepalen welke afstand nodig is om op te stijgen in functie van het gewicht en de prestaties van zijn toestel en van de weersomtandigheden", aldus Bellot.




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Gerard Braeckmans

    Nee, Hans Hoppe, je hebt gelijk. In plaats van negatief zou men eens positief moeten denken.

  • Hans Hoppe

    Als men op die manier de strenge Brusselse geluidsnormen haalt, waarom doen alle andere maatschappijen dat dan niet ? Ryanair zou eigenlijk moeten geprezen worden omdat ze de kleine kindjespolitiek van de gewesten van antwoord dient en een realistisch haalbare oplossing biedt. Of zie ik dat alweer verkeerd ?

  • rik lagrou

    Had beter in chareloi gebleven Nu zijn die van Brussel verplicht ook minimaal service aan te bieden Velen die in buurt wonen hebben die extra vliegtuigen niet nodig Werk aan 1400€ die nog te veel is voor hun bazen

  • André Van Laethem

    De zever van Waals, Brussel Vlaams zal blijven duren tot er eens een spijtig ongeval zal gebeuren. Die dag mag men de complete Waalse, Brussels en Vlaamse regering verantwoordelijk stellen. Doch zal het spijtig zijn voor de slachtoffers.