Ryanair geeft toe: geen bagagetoeslag voor klanten die voor 1 september boekten

REUTERS
De Ierse lowcostmaatschappij Ryanair zal dan toch niet haar nieuwe bagagetoeslag aanrekenen aan klanten die voor de aankondiging ervan al een vlucht hadden geboekt. Dat laat Ryanair weten. Minister van Consumenten Kris Peeters (CD&V) had de praktijk aangeklaagd.

De budgetmaatschappij maakte ruim een week geleden bekend dat vanaf 1 november rolkoffertjes niet langer als handbagage aanvaard zullen worden. Reizigers moeten het stuk bagage tegen extra kost laten inchecken als bagage voor de vrachtruimte. Alleen rug-, hand- of laptoptassen van normaal formaat mogen dan nog gratis mee het vliegtuig in, tenzij je extra betaalt voor een priority-ticket.

De maatregel zou officieel gelden voor boekingen vanaf 1 september, maar uit de kleine lettertjes van de aankondiging bleek dat Ryanair de toeslag ook zou aanrekenen voor tickets die al verkocht waren voor vluchten die nog voor 1 november zouden uitgevoerd worden. Tegen dat laatste rees veel protest. "Ryanair mag niet eenzijdig de prijs van een al gereserveerde vlucht verhogen, dat is contractbreuk", stelde onder meer minister Peeters. 

Twee miljoen reizigers

Ryanair krabbelt nu terug. "De klanten die voor of op 31 augustus hebben geboekt voor een vlucht na 1 november, zullen geen enkele extra kost of extra ongemak ondervinden", zegt de maatschappij in een persbericht. Zo krijgen volgens Ryanair twee miljoen reizigers de mogelijkheid om gratis een tas tot tien kilogram in te checken. Daardoor mogen ze nog altijd maar één tas meenemen in het vliegtuig, maar zullen ze niet moeten betalen om een tweede, groter stuk bagage in de vrachtruimte te plaatsen.

 Vijftigduizend mensen die volgens Ryanair sinds de aankondiging van de toeslag extra betaalden voor een priority-ticket, krijgen hun geld terug en behouden de priority-dienst. Zij zullen hun rolkoffer dus wel mee aan boord mogen nemen.

Peeters tevreden

Peeters reageert tevreden. "Ryanair kan niet eenzijdig de prijs verhogen van een vlucht die al geboekt is. Het is goed dat het nu de bagagetoeslag laat vallen voor klanten die hun reis al voor het ingaan van de toeslag boekten", aldus de CD&V-vicepremier. "Ik geef mijn diensten de opdracht om de zaak te blijven opvolgen, om zeker te zijn dat de consumentenwetgeving effectief en correct wordt nageleefd", voegt hij nog toe.




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • jan dessers

    Guy, heb net mail gehad..we krijgen geld terug..heb van Peeters verschillende mails gehad ( was verwonderd en had uiteraard gemaild met de reisgegevens)..hij heeft dit probleem geregeld en ik ben niet eens politiek gericht..knap gedaan..

  • Guy Nonsmoker

    Ben eens benieuwd of ik mijn 36 euro terugkrijg voor vluchten die ik in augustus nog geboekt heb voor januari en februari...

  • Luc Deville

    Dank U Peeters. Schaam U al degenen die enkele dagen geleden kritiek hadden op Peeters. Oja ik ga binnenkort niet op reis met Ryanair, nooit geweest en niet vanpla

  • Pascal De Groote

    Is ergens maar normaal.