Ruim 7 procent meer gevallen van agressie tegen NMBS-personeel

Benoit De Freine
In 2018 werden 1.250 gevallen van agressie geregistreerd ten aanzien van personeelsleden van de NMBS. Dat is een stijging met 7,3 procent in vergelijking met het jaar voordien. Dat blijkt uit het antwoord van federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) op een schriftelijke vraag van Inez De Coninck (N-VA).

Van de 1.250 meldingen hadden er 504 betrekking op bedreigingen en 297 op beledigingen. In 160 gevallen was er sprake van slagen en verwondingen, in 289 op lichte geweldplegingen. 

In vergelijking met 2017 nam het aantal gevallen van slagen en verwondingen af met 15,3 procent, maar was er een stijging van het aantal lichte geweldplegingen (+8,6 procent), bedreigingen (+19,1 procent) en beledigingen (+3,5 procent). Het treinpersoneel (1.039) was in 2018 vaakst slachtoffer, gevolgd door verkoopspersoneel (138), operationeel personeel (67) en leden van Securail (6).

Om het aantal gevallen van agressie te beperken voerde de NMBS op 10 juni 2018 een nieuwe vertrekprocedure in waarbij de treinbegeleider meteen na het vertreksignaal alle deuren sluit. In de vorige procedure bleef na het vertreksignaal nog één deur open tot de trein in beweging kwam. 

Daarnaast heeft Securail op een aantal gevoelige trajecten meer preventieve patrouilles ingezet, werd er nauwer samengewerkt met ordediensten en blijvend ingezet op opleiding personeel om conflictsituaties te behandelen. In november 2018 werd ook de communicatiecampagne #StopAgressieNMBS gelanceerd.




9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Gerard Braeckmans

    Men pakt een geweldenaar op en geeft die een jaar gevangenisstraf. Men hangt in de voertuigen affiches: de volgende krijgt drie jaar. Wedden dat het zal minderen?

  • Jos Digneffe

    Wat mij opvalt is de dubbelzinnigheid van bepaalde reacties. De partijen die opkwamen voor ordentelijke openbare diensten en gratis spoorvervoer werden afgestraft of kwamen nauwelijks van de grond op26 mei en onmiddellijk lees je reacties van laat ons gratis rijden .

  • Danny Merckaert

    Als gepensioneerd treinbegeleider was het in onze tijd niet beter, maar toen werd er geen gevolgen aan gegeven via de media. Nu kan iedereen vrij de trein nemen. Waar is de tijd dat de perrons afgesloten waren en er meer toezicht was. Dit allemaal ten gunste van besparingen door de jaren heen. En waar is het respect gebleven tegenover het treinpersoneel.

  • willem merken

    Beste Jean Wachtelaer. wat ze in hun zak hebben als ze niet meer beboeten is een hoop extra belastingen omdat het toch vadertje staat de putten mag gaan vullen. En jij deelt daar ook in mee. Socialistische stakers of niet.

  • Marc Suys

    Ik keur geweld tegen treinpersoneel absoluut niet goed. Maar het zijn vooral de treinbegeiders, de de bedienden op perron en de loketbedienden die de schietschijf zijn. M.a.w de lagere niveaus die ook maar hun job doen. Anderzijds doet het hogere management van de NMBS niks om de problemen bij het spoor aan te pakken. De treinvertagingen, de gebrekkige aansluitingen, de slecht communicatie of gebrek aan communicatie en informatie, de vele stakingen zijn pijnpunten die leiden tot veel frustratie