Ruim 40 procent minder ongevallen sinds trajectcontrole op E40

Sinds de invoering van de trajectcontrole vielen geen dodelijke verkeersslachtoffers meer.
BELGA Sinds de invoering van de trajectcontrole vielen geen dodelijke verkeersslachtoffers meer.
Sinds de invoering van de trajectcontrole op de E40 tussen Erpe-Mere en Wetteren gebeuren daar 43 procent minder ongevallen met automobilisten, tegenover de periode voordien. Dat blijkt uit een studie van Transport and Mobility Leuven, die VTMNIEUWS heeft kunnen inkijken.

"Doordat mensen gedwongen worden om trager te rijden, ga je ook veel minder uitschieters hebben, dus in plaats van dat er iemand 150 gaat rijden, rijdt iedereen 120 kilometer per uur. Het gevolg is dat de snelheidsverschillen veel lager zijn en dat daardoor het aantal ongevallen daalt", zegt onderzoeker Sven Maerivoet.

Geen dodelijke slachtoffers
Ook de aard van de ongevallen wijzigde. Zo vielen er de voorbije twee jaar geen dodelijke slachtoffers bij ongevallen op het bewuste deel van de E40. Het aantal gewonden daalde 13 procent.

De trajectcontrole heeft geen impact op de dagelijkse files, maar wel op het gedrag van hardrijders. Tachtig procent van de hardrijders past zijn gedrag aan, wat tot een stabielere verkeersstroom en minder ongevallen leidt.

Syteem uitbreiden
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts laat weten dat hij het systeem van trajectcontrole op snelwegen wil uitbreiden. Morgen zit hij daarvoor een eerste keer samen met een werkgroep, om tracés aan te duiden die in aanmerking zouden kunnen komen. "Dat wil zeggen waar er niet al te veel op- en afritten zijn, want anders is trajectcontrole praktisch onmogelijk. En waar veel ongevallen gebeuren." Sowieso zal er de komende jaren meer trajectcontrole zijn op de Vlaamse snelwegen, aldus Weyts.

De onderzoekers analyseerden alle verzamelde verkeersgegevens van de voorbije twee jaar.