Ruim 267.000 handtekeningen van 'Sign for my Future' overhandigd aan politici

Archiefbeeld.
BELGA Archiefbeeld.
De klimaatactie 'Sign for my Future' is afgesloten. De initiatiefnemers, een coalitie van burgers, middenveldorganisaties en bedrijfsleiders, hebben vandaag een petitie met meer dan 267.000 handtekeningen aan een delegatie politici overhandigd.

De in totaal 267.617 ondertekenaars steunen drie eisen: een juridische verankering van de doelstelling om België klimaatneutraal te maken voor 2050, een sociaal rechtvaardig investeringsplan dat burgers en bedrijven stimuleert om de transitie te maken, en een onafhankelijke klimaatraad van experten die het beleid mee opvolgt.

Tijdens het slotevenement in Vorst herhaalde VUB-klimaatonderzoeker Tomas Wyns dat het mogelijk is om België nog broeikasgasneutraal te maken tegen 2050. Samen met andere wetenschappers stelde hij een reeks maatregelen voor, zoals de invoering van statiegeld, extra bossen planten, een investeringsplan opstellen of de tankkaart afschaffen.

Beelden van het slotevent vandaag.
BELGA Beelden van het slotevent vandaag.

Volgens de initiatiefnemers van Sign for my Future is er bovendien wel degelijk een draagvlak bij de bevolking om de klimaatproblematiek aan te pakken. "We hebben de voorstellen gepeild bij de bevolking. We zien dat het draagvlak voor klimaatmaatregelen er is: 72 procent wil een duit in het zakje doen. En men staat ook open voor een klimaat-taxshift."

Alle aanwezige politici toonden zich voorstander van een klimaatneutraal België tegen 2050. Langs Nederlandstalige kant waren dat Bruno Tobback (sp.a), Anneleen Van Bossuyt (N-VA), Kristof Calvo (Groen), Willem-Frederik Schiltz (Open Vld), Koen Van den Heuvel (CD&V) en Jos D'Haese (PVDA). Ze stemden er ook mee in om dat doel te verankeren in wetten en decreten. 

BELGA

 Elke partij legt wel haar eigen accenten. Tobback pleitte bijvoorbeeld voor “minder abstracte theorieën” maar meer concrete maatregelen op korte termijn. “We beginnen met de woningen te renoveren: daar heb je heel snel positieve en tastbare effecten van”, zei hij. En ook strengere normen voor bedrijfswagens leveren snelle winst op voor het klimaat, luidt het.

Vlaams minister Van den Heuvel benadrukte het belang van initiatieven als Sign for the Future om draagvlak te creëren. “Want niet alleen de jonge spijbelaar, maar ook de minder jonge twijfelaar moet overtuigd zijn.” Hij herhaalde het CD&V-plan om salariswagens tegen 2023 enkel nog emissievrij toe te laten. De overheid moet bovendien het goede voorbeeld geven door uitstootvrije bussen voor De Lijn aan te kopen, vindt hij.

Open Vld’er Schiltz noemde de volgende regeringsvorming een cruciaal moment. “De informateur zou een klimaatinformateur moeten zijn”, zei hij. Daarop volgend moet er een klimaatbegroting gemaakt worden, die duidelijk maakt welke CO2-winst een maatregel oplevert voor welk budget.

BELGA

Naar het einde van het debat toe werd de toon wat bitser, zeker toen de bocht van N-VA over de kilometerheffing werd aangesneden. “Het probleem rond rekeningrijden was dat er allerlei halve waarheden en hele leugens over verteld werden, waardoor het draagvlak afgezwakt was. En daardoor is het niet meer mogelijk om het in te voeren”, legde Van Bossuyt uit. Zij pleitte ervoor om van het klimaatbeleid een positief verhaal te maken, “in plaats van doemscenario’s te verspreiden, zoals dat iedereen binnen vijf jaar overspoeld zal worden”.

“Dat is nieuws: de N-VA die tegen doemscenario’s is en voor waarheid in het debat”, reageerde Groen-Kamerlid Calvo. “Er is maar één partij die er de voorbije maanden alles aan heeft gedaan om van het klimaatverhaal een negatief verhaal te maken, en dat neem ik u echt kwalijk. De Volksunie (de voorloper van de N-VA, red.) was ooit de tweede groene partij van Vlaanderen. Vandaag valt de N-VA mensen met klimaatambities aan.”

Van Bossuyt probeerde zich nog te verweren. “Wij hebben met Mark Demesmaeker een van de groenste europarlementsleden, we zijn voortrekker op circulaire economie en een van onze V-dagen ging over klimaat”, zei ze.

Het hield andere politici niet tegen om op de kar van Calvo te springen. Céline Fremault (cdH) beschuldigde N-VA van “hypocrisie”, verwijzend naar stugge houding van de partij in de Vlaamse regering tijdens onderhandelingen over het nationale klimaatakkoord. Jos D’Haese (PVDA) verweet N-VA “fake news” te verspreiden over het klimaat. 




7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Rania Desaegher

    Als je bedenkt hoeveel propaganda ervoor gevoerd werd , is dat aantal ondertekenaars maar weinig. Het draagvlak is dus niet zo groot, de mensen zijn realistisch .

  • Michael Aerts

    Dat kinderachtige argument van "ja maar zoveel anderen hebben niet betoogd of niet getekend" geraakt wel afgezaagd. Neem dan het initiatief en laat die 97,6% of die 1070000 anderen dan een tegenovergestelde petitie tekenen of betogen in plaats van er steeds over te zagen.

  • Leo Marien

    Da's ook niet geweldig, daar is dan meer dan een maand reclame voor gemaakt op TV & radio. Dat geld zou veel beter besteed hebben kunnen worden.

  • vandekempen bart

    stop met steeds nepwetenschappers op te voeren die zogezegd exact weten hoe het klimaat zich de afgelopen miljoenen jaren en de komende 50 jaar gedraagt.

  • Patrick Rutten

    2,4% van de bevolking heeft dus getekend, is het niet overdreven om dat "een groot draagvlak" te noemen?