RTL stopt samenwerking met omstreden Emmanuelle Praet

Emmanuelle Praet
RTL Emmanuelle Praet
De directie van RTL Belgium heeft beslist om de samenwerking met Emmanuelle Praet stop te zetten. Dat heeft ze aangekondigd in een mededeling. De beslissing volgt nadat de opiniemaakster zogenaamde "buitensporige uitspraken” had gedaan in het televisieprogramma ‘C'est pas tous les jours dimanche’. 

Vandaag vond een onderhoud plaats tussen Praet en de directie van de zender. Daarbij gaf de directie uitleg over haar beslissing. “De waarde van haar meningen is nooit in twijfel getrokken, zolang ze maar het debat dienen”, verklaart de zender.

Afgelopen zondag stapte Praet volgens de zender “toch uit haar rol”. De term ‘professioneel wangedrag’ valt zelfs. “Praet kan niet langer voldoen aan het criterium van onafhankelijkheid, en dat is essentieel”, klinkt het. “De directie van RTL is toegewijd aan haar kijkers. Daarom zal ze ervoor zorgen dat de verschillende stromingen van het democratisch denken naar behoren worden vertegenwoordigd in de debatprogramma’s”, besluit het communiqué. 

“Denk na bij de volgende verkiezingen”
Praet nam in de uitzending de vertegenwoordigers van ‘gele hesjes’ op de korrel door hen erop te wijzen dat ze "altijd voor dezelfden hadden gestemd in Wallonië”. “Ecolo maakte bij de jongste verkiezingen een sprong. Alle taksen die u betaalt, zijn milieutaksen, dus denk toch een beetje na bij de volgende verkiezingen”, klonk het.

Volgens Theo Francken hebben de Waalse groenen om haar ontslag gevraagd. “Zij krijgen haar scalp op een dienblaadje van RTL”, schreef hij op Twitter. Zender RTL en Ecolo-covoorzitster Zakia Khattabi ontkennen dat de groene frontvrouw erop aandrong om Praet opzij te schuiven. 

“Niet choquerend”
In Wallonië staat Praet al langer bekend om haar stevige uitspraken. Zo vond ze in een debat over de reclame van het ‘sugardating’-bedrijf RichMeetBeautiful dat er eigenlijk niets mis was met een jonge vrouw die haar diensten aanbiedt aan een oudere man. “Niet choquerend”, klonk het. Ook heeft ze al enkele keren een aanvaring gehad met Alain Raviart, een van de andere opiniemakers in het programma.

“Het is niet de eerste keer dat haar stijl haar in de problemen brengt”, zegt Alain Gerlache, mediaspecialist voor onder meer RTBF in ‘De Morgen’. Hij wijst er tegelijk op dat ook andere opiniemakers in het programma een politieke achtergrond hebben. Praet heeft een “rechtse aanhang”, maar Raviart heeft bijvoorbeeld lang voor CdH-politica Joëlle Milquet gewerkt. En Michel Henrion, nog een ‘chroniqueur’, heeft een verleden als woordvoerder voor Guy Spitaels (wijlen ex-voorzitter van de PS).

“Die twee anderen doen soms ook wel eens straffe uitspraken”, zegt politicoloog Dave Sinardet (VUB). “Maar in het programma wordt die mensen dan ook gevraagd om stelling in te nemen.”




43 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Eric Grosemans

    Moesten die niet politiek neutraal zijn? Als bij de vrt een presentator een rechtse partij zo moest behandelen, zou die riskeren gelyncht te worden door de rechtse meute.

  • philippe Vertongen

    De waalse dictatuur heeft zich reeds in de privé zender RTL genesteld. Waar is de vrije meningsuiting? De journalistiek nu ook aan banden leggen, schandalig. Laat ons allemaal RTL boycotten

  • Staf Vandoorne van pierre de garde

    Vrije meningsuiting overal ter wereld maar niet on belgie

  • Lode Lemmens

    Weer een slachtoffer gevallen door die linkse politieke correctheid, bye bye democratie.

  • Haverbeke Vincent

    Alleszins wordt je hier in het laatste nieuws als commentaar gevende lezer uitgesloten. Ik schrijf dit, ondanks het feit dat ik pertinent weet dat ik niet afgedrukt word "wegens mijn opinie"