Risico op verkeersongeval groter in Antwerpen dan in Brussel

Een ouder koppel (71 en 67) kwam in maart 2015 om het leven bij een brutale aanrijding in de Antwerpse wijk Luchtbal. De aanrijder reed liefst 193 km/h waar hij 70 mocht. Hij kreeg in 2017 een effectieve celstraf van drie jaar.
De Roeck Een ouder koppel (71 en 67) kwam in maart 2015 om het leven bij een brutale aanrijding in de Antwerpse wijk Luchtbal. De aanrijder reed liefst 193 km/h waar hij 70 mocht. Hij kreeg in 2017 een effectieve celstraf van drie jaar.
Tussen 2009 en 2018 is het aantal verkeersongevallen met 21 procent gedaald in het Vlaams en het Waals Gewest, maar de daling bleef beperkt tot 6 procent in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Dat meldt het verkeersinstituut Vias.

Het aantal ongevallen en het aantal slachtoffers is in Brussel wel minder groot dan in de grote Vlaamse steden. In Antwerpen zijn er per duizend inwoners vijf ongevallen met lichamelijke schade, tegen drie in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, aldus nog Vias. 

In 2018 telde Vias 3,2 ongevallen per duizend inwoners in Brussel, 3,6 in Vlaanderen en 3 in Wallonië. Het aantal verkeersslachtoffers per duizend inwoners bedroeg 3,8 in Brussel, 4,6 in Vlaanderen en 4 in het Waalse Gewest. 

LEES OOK:  Antwerpse politie gaat auto’s van roekeloze chauffeurs zelf in beslag nemen




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Freddie Lamers

    Mentaliteit van de mensen moet veranderen. Het lijkt wel of iedereen haast heeft. Sta je voor een stoplicht, toeteren ze al voor je de versnelling ingeschakeld krijgt. Ja, ze hebben het druk. Rij je 50 in de bebouwde kom dan duwen ze je steeds maar op om harder te gaan rijden. Jaja, ze hebben het heel erg druk. Rij je als motorfietsbestuurder netjes 120 op de snelweg, dan vliegen de automobielen voorbij of je stilstaat. Je moest eens weten hoe druk deze mensen het hebben?

  • André Van Laethem

    Het heeft geen zin om meer beperkingen op te leggen aan auto's.Voetgangers of fietsers letten niet meer op Auto's mogen toch niets meer. Wat men aantoont met die wetten is dat mensen zonder rij opleiding en kinderen nog een grotere zwakke gebruiker worden. Maak campagnes voor voetganger en fietser met koptelefoons dat attent maakt op gevaren van auto's Ongevallen gebeuren meestal door niet opgeleide chauffeurs zonder rijbewijs en zonder rijbewijs.