Ringland stelt ultimatum aan Vlaamse regering om tracé bij te sturen

Ringland
Het collectief Ringland, dat ijvert voor een herstructurering en volledige overkapping van de Antwerpse ring, doet in een open brief een oproep aan de Vlaamse regering om het huidige tracé voor de Oosterweelverbinding alsnog bij te sturen en drie kilometer naar het noorden om te buigen om zo tot een "breed gedragen consensusoplossing" te komen. Indien er volgende week geen positief signaal komt vanwege de regering en/of de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) en de huidige planning behouden blijft, stapt Ringland mee in het verhaal van de nieuwe volksraadpleging die de actiegroepen Ademloos en stRaten-generaal overwegen.

Ringland onderscheidde zich de voorbije drie jaar als een groep van onder meer ingenieurs en architecten die op een constructieve manier wilde meewerken aan het oplossen van de Antwerpse mobiliteitsknoop, met aandacht voor leefbaarheid en stadsontwikkeling. Hun plan om stedelijk en doorgaand verkeer op de Antwerpse ring te scheiden en de snelweg bovendien te overkappen, leverde hen al snel een ruime achterban op.

"We willen constructief blijven, maar niet naïef", zegt Peter Vermeulen, bezieler van Ringland. "We hebben eerder al aangetoond dat Ringland realiseerbaar is en zonder verdere vertraging kan uitgevoerd worden, maar het valt niet te combineren met het huidige BAM-tracé. Dat laatste is niet alleen niet volledig overkapbaar, het ligt ook te dicht bij de stad, te ver van de haven en sluit niet aan op de geplande A102 in het noorden."

Ringland hoopt naar eigen zeggen nog steeds dat een nieuw referendum niet nodig zal blijken. "We zouden onze energie veel liever in bijvoorbeeld de samenwerking met de overkappingsintendant stoppen", klinkt het. "Geen van de actiegroepen kijkt eigenlijk uit naar een volksraadpleging, want dat vergt enorm veel werk en organisatie."

Weyts: "Dit bemoeilijkt werk intendant"

"Ik vrees dat deze demarche een open dialoog en alle verzoeningspogingen van de intendant serieus bemoeilijkt", reageert Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) op de open brief van Ringland. "Ik hoop nog steeds om samen met alle partners tot een definitieve oplossing te komen, in het belang van de Antwerpse leefbaarheid én het mobiliteitsprobleem op de Ring", stelt de N-VA-minister in een reactie.

Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) wil niet reageren op de hypothetische situatie van een nieuw referendum.

Groen: "Antwerpen niet verminken"

De partij Groen steunt de idee van een referendum wel. "De bal ligt nu eerst in het kamp van de regering en dat is ook maar fair", zegt Antwerps Groen-fractieleider Wouter Van Besien. "Maar als de regering niet bijstuurt, kan een referendum nog een handrem vormen om te zorgen dat het BAM-tracé Antwerpen niet verminkt. In dat geval zullen wij de actiegroepen steunen en mee campagne voeren".

Sp.a wil niet vooruitlopen op de feiten en het antwoord van de regering afwachten. De partij over een "begrijpelijke noodkreet" van de actiegroepen en vraagt de Vlaamse regering om met hen in dialoog te gaan "om zo, zonder verdere polarisatie, een breed maatschappelijk gedragen oplossing voor de volledige overkapping van de Antwerpse ring te vinden". Aan het Antwerpse stadsbestuur vraagt Kherbache dat het "zijn politiek gewicht gebruikt om in Brussel op tafel te slaan voor de volledige overkapping".

'Als de regering niet bijstuurt, kan een referendum nog een handrem vormen om te zorgen dat het BAM-tracé Antwerpen niet verminkt'

Wouter Van Besien, Groen