Ringbus blijft in Leuven

UNKNOWN

Vlaams minister van mobiliteit Kathleen Van Brempt heeft de nodige middelen vrijgemaakt opdat de ringbus een vast onderdeel wordt van het openbaar vervoer in Leuven. In het voorjaar van 2007 startte De Lijn op vraag van de stad Leuven met een ringbus. Leuven hoopte hiermee de overlast van bussen door het stadscentrum terug te dringen

Proefproject
Het proefproject bleek bij een evaluatie in september al na 6 maanden de verwachtingen op vlak van aantal reizigers te hebben ingelost. Per werkdag namen toen al 1.500 reizigers de ringbus met het station en het UZ Gasthuisberg als meest populaire bestemming. In 7 gevallen op 10 ging het om reizigers die voorheen een busrit door het centrum namen. Dit was echter op dat ogenblik onvoldoende om de busfrequentie door het centrum te verlagen of gelede bussen om te zetten in standaardbussen.

Doelstelling behaald
Momenteel rijdt de ringbus op werkdagen om de tien minuten tegen wijzerzin in langs de Leuvense ring. In een mededeling bevestigt Van Brempt dat het proefproject de vooropgestelde doelstelling qua reizigersaantal ruimschoots bereikte. De bus heeft bovendien nog veel groeipotentieel omdat het UZ Gasthuisberg zijn diensten vanaf dit jaar meer en meer concentreert op de site laan de ring.

Extra investeringen
Het project maakt deel uit van een extra-investering van 2 miljoen euro in busprojecten in Vlaams-Brabant. Dit komt bovenop de reeds geplande investeringen voor de START-lijnen, die de luchthavenregio beter ontsluiten. Een andere verbinding waarin geïnvesteerd wordt is de snelbus van Aalst naar Brussel (lijn 212). Die rijdt vanaf september in de ochtendspits om het kwartier in plaats van om het half uur nu. Bovendien rijdt hij later en vroeger. (belga/vsv)