Ga naar de mobiele website
^ Top

Religieuze gebruiken leiden tot brand in joods vakantieoord

De gebedsdienst ging onverstoord verder tijdens de brand.
Bart Boterman De gebedsdienst ging onverstoord verder tijdens de brand.
Zaterdagavond woedde een brand in Villa Altol in de Damesweg in Koksijde, een joods vakantieverblijf. Een opgerolde elektriciteitskabel vatte vuur door oververhitting. De aanleiding was eigenlijk de sabbat en de geboden die met die rustdag gepaard gaan.

"De brand is ontstaan door onvoorzichtigheid. Een opgerolde elektriciteitskabel was oververhit geraakt door een weerstand die op de grond was blijven liggen. Die diende namelijk om water in de rituele baden op te warmen", vertelt luitenant Jan Calcoen van brandweer Koksijde.

Doordat arbeid leveren, schakelaars indrukken of vuur maken tijdens de sabbat uit den boze is volgens de Thora, gebruikten de uitbaters een timer. Zo kunnen de baden worden opgewarmd zonder tussenkomst van een persoon. Op het moment dat de weerstand echter op de grond lag, liet de timer elektriciteit door de weerstand stromen. Dat leidde na verloop van tijd tot brand en stevige rookontwikkeling tot gevolg.

"Mijn vrouw heeft het vuur zelf geblust en verwittigde de brandweer. Evacuaties bleken niet nodig en de gasten konden verder gaan met hun avondmaal en het zingen van joodse liederen", zegt Albert Mendlewicz, uitbater van Villa Altol. De brandweer ventileerde het gebouw omdat er veel CO gemeten werd.

De burgemeester van Koksijde, Marc Van Den Bussche (Open Vld), gaat binnenkort samenzitten met de uitbaters van het vakantieoord. "Die afspraak lag eigenlijk al langer vast en het was de bedoeling om de veiligheid te evalueren. Situaties zoals deze, waarbij de veiligheid in het gedrang kan komen, moeten vermeden worden. We kunnen onder meer voorstellen om iemand die niet gebonden is aan het geloof aanwezig te laten zijn op de sabbat", aldus de burgemeester

De kapotte weerstand en de gesmolten elektriciteitskabel na de brand.
Bart Boterman De kapotte weerstand en de gesmolten elektriciteitskabel na de brand.
Meer over



38 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Yorick Dauwe

    Ze zijn immuun geworden aan Co-gas!

  • shif reich

    Jan van c. Het is toegelaten om met timers te werken. Niets hypocriet aan.en chris dv. Heeft 100% gelijk. Danku om achter ons te staan!

  • Emel-Mehmet Aslan-Yildiz

    Dju toch!

  • Ira D.

    Zaterdagavond ?! Bizar !! Er is geen shabbat !! Ik ben zeker. Shabbat begint vrijdagavond tot zaterdagavond zonsondergang !!

  • Filip Lefever

    Nogal een geluk dat hun krulletjes niet afgebrand zijn hhhhh

Gesponsord

Meld een bug