Rechter dwingt federale regering vliegroutes Brusselse Noordrand aan te passen, anders dwangsommen van 50.000 euro voor elke inbreuk

Illustratiebeeld van geluidsoverlast door vliegtuigen boven het Brusselse.
Foto Photo News Illustratiebeeld van geluidsoverlast door vliegtuigen boven het Brusselse.
De federale regering zal forse dwangsommen moeten betalen, als ze de vliegroutes boven de Noordrand van Brussel niet aanpast. Een Nederlandstalige rechter van de Brusselse rechtbank oordeelde gisteren in kort geding dat de federale regering de vliegroutes boven de noordelijke Vlaamse Rand moet hertekenen, schrijft De Standaard.

Volgens de krant is de boodschap bedoeld voor minister van Mobiliteit, François Bellot (MR). Die krijgt 90 weken om die aanpassingen door te voeren. Dat lijkt lang, maar vliegprocedures zijn een complexe aangelegenheid, waarbij elke ingreep veel tijd vergt. Slaagt de regering er niet in, dan worden er dwangsommen van 50.000 euro per inbreuk opgelegd.

De rechter gaat nog verder. Uiterlijk op 17 september moet er een staten-generaal met politieke en andere belanghebbenden plaatsvinden. De rechter is erg precies in de samenstelling van dit forum. De staten-generaal moet een advies geven over de te gebruiken vliegroutes en over een 'luchtvaartwet'. Het forum zou ook een pact over de toekomst van de luchthaven moeten sluiten.

Vijf gemeenten uit de Noordrand (Machelen, Vilvoorde, Meise, Grimbergen en Wemmel) waren naar de rechter getrokken. Zij pikten het niet dat er sinds 2012 meer overlast boven hun grondgebied is door een verschuiving van vliegbewegingen naar het noorden. Ook de Vlaamse regering had zich bij de rechtszaak aangesloten.




38 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Chris Hom

    Ik woon in de Vlaamse Ardennen en hoor en zie ook meer vliegers dan vroeger die zich klaarmaken voor een landing in Zaventem ! Wie in Zaventem gaat wonen, weet het op voorhand dat er lawaaihinder is !

  • marc van de poel

    Beste Roger Debaus. Hertekenen is iemand anders met dat 'storende' opzadelen. Een 10 km breed corridor, waar niemand woont, ga je in Vlaanderen niet vinden. Wil je die herrie niet meer? Dan verhuis je. Ik ben destijds ook verhuisd, toen de uitbreiding van de haven (Delwaidedok) veel meer lawaaihinder in ons dorp teweegbracht. Heb mijn huis verkocht en woon nu tussen kwetterende vogels. En ook dat is nu en dan ook storend...

  • Jean De Grande

    Sluit Zaventem. Dat is wat Brussel wil. Frankfurt, Schiphol, Eindhoven, ... Keuze genoeg. Wel geen bijkomende subsidies toekennen voor de duizenden extra werklozen in Brussel. Dat mogen ze zelf oplossen.

  • Mark Wijgers

    Sluit Zaventem dan maar, want daar wacht Charleroi al lang op.

  • Luc Brouckaert

    Wanneer ik dit hier allemaal lees is het sluiten van de luchthaven de enige optie. Wie in de omgeving van een luchthaven gaat wonen moet weten dat dit zorgt of kan zorgen voor geluidsoverlast. Een ander verhaal is er niet.