PVDA-parlementslid solliciteert bij NMBS "om liberalisering te verhinderen"

Michael Verbauwhede, lid van het Brusselse parlement.
belga Michael Verbauwhede, lid van het Brusselse parlement.
Michael Verbauwhede, Brussels parlementslid en spoorspecialist van de PVDA, wil zich kandidaat stellen voor de vacature van 'Specialist Rail Liberalisation' die de NMBS heeft uitgeschreven. "Uiteraard niet om de liberalisering voor te bereiden, maar om ze te verhinderen", stelt hij.

Verbauwhede benadrukt dat de PVDA elke intentie van de spoormaatschappij om te liberaliseren afwijst: "In alle landen waar het spoor geliberaliseerd werd, ging de dienstverlening erop achteruit, stegen de prijzen en daalde het aanbod. Bovendien is het de eerste stap naar privatisering. Uit een recente opiniepeiling blijkt dat twee op de drie Britten willen dat het spoor opnieuw genationaliseerd wordt. Zouden de regering en de NMBS-directie voor één keer niet eens lessen trekken uit de catastrofale voorbeelden uit het buitenland? Het zou ons miljarden besparen."

De partij wijst erop dat niets België verplicht om deze markt open te stellen voor concurrentie. "Het vierde pakket spoormaatregelen dat door Europa werd goedgekeurd laat de lidstaten toe om voor het reizigersvervoer te kiezen tussen een systeem van concurrentie via aanbestedingen en de onmiddellijke toekenning aan een openbare dienstverlener. 

Minister François Bellot.
Photo News Minister François Bellot.

Het officiële standpunt van minister Bellot was altijd al dat het monopolie van de NMBS zou blijven bestaan, ook na 2023", brengt Verbauwhede in herinnering. Volgens hem maakt de de NMBS met de aanwerving van een liberaliseringsspecialist duidelijk een andere keuze. "De regering liegt de bevolking dus wat voor: zij bereidt wel degelijk de liberalisering van het spoor voor", aldus Michael Verbauwhede.

Hij vindt het wraakroepend dat een openbare dienst als de NMBS zijn eigen liberalisering moet voorbereiden, terwijl de spoormaatschappij net alles op alles zou moeten zetten om het aanbod van treinen verder te ontwikkelen.




7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • james vroman

    het is niet omdat u nu nooit de trein of bus neemt dat je dit de komende jaren niet zal doen als autorijden onbetaalbaar geworden zal zijn ,de dag dat verbrandingsmotoren verboden zullen zijn ..of je moet een uitstekend getraind fietser wezen die met de fiets verplaatsingen van minstens 80 km als een uitdaging ziet ...

  • Roger Deprez

    Maar zoals het nu gaat is het ook een totale miskleun, een statuut dat buitensporig is en een put die geen bodem heeft waar jaarlijks massa geld in verdwijnen en dat elk jaar opnieuw. Wat nog het ergste is dat nauwelijks 6-7 % maar betalen is en dan nog met voordelen.

  • Carl Vangenechten

    "In alle landen waar het spoor geliberaliseerd werd, ging de dienstverlening erop achteruit." In alle landen waar het communisme werd ingevoerd ging de bevolking erop achteruit en de partijbonzen vooruit.

  • vandekempen bart

    tja, bij de nmbs ambtenaren zitten die van de pvda op hun plaats. kunnen ze samen kaarten.

  • Joachim Deboosere

    Het liberaliseren van de spoorwegen kan je bijna beschouwen als nationale ramp... net zoals het verkopen van Electrabel aan Suez een nationale ramp was.