Psychologen: "Motivatiecampagne is cruciaal om deze volksmarathon vol te houden"

Benoit De Freine
Een team van psychologen roept de overheid op om een grootschalige motivatiecampagne te lanceren om het psychosociaal welbevinden van de bevolking op te krikken. "Het is cruciaal dat de overheid motiveert, inspireert en verbindt", klinkt de oproep. "Maar daar wringt het schoentje. De communicatie van de overheid is zakelijk en versnipperd, verre van motiverend." De onderzoekers vrezen dat de bevolking zich niet langer zal neerleggen bij de maatregelen en "de kantjes eraf gaat rijden".

De motivatie om ons aan de coronamaatregelen te houden is aanzienlijk gedaald sinds het begin van de lockdown. Dat stellen onderzoekers van de UGent vast. Volgens de laatste UGent-motivatiebarometer is het aantal mensen dat helemaal achter de maatregelen staat, de voorbije zes weken teruggelopen tot 60 procent. Bij het begin van de lockdownmetingen was dat nog 81 procent. De afbouwstrategie die vorige week werd voorgesteld is bovendien "voorwaardelijk en er moesten harde keuzes gemaakt worden.”

Goodwill krijg je als je inspirerend en motiverend communiceert

In een opiniestuk ontwaren ze concrete pijnpunten bij de huidige aanpak. “Goodwill krijg je als je inspirerend en motiverend communiceert", zeggen de onderzoekers, waarop ze de regering vragen om expliciet te zijn over de belangrijkste criteria bij het versoepelen of verstrengen van maatregelen. "Gaat het om dagelijkse ziekenhuisopnames, het aantal nieuwe besmettingen of een andere parameter?”

Zonder de transparantie over die principes komen de maatregelen al snel over als "een onsamenhangend en schijnbaar arbitrair geheel", zeggen de onderzoekers. "Dan wordt het volgen van de maatregelen een zaak van moeten. Wanneer moedeloosheid de bovenhand neemt begint eigenbelang te primeren boven collectief belang", waarschuwen de onderzoekers. "Maar als de bevolking begrijpt waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt, blijft ze zich vrijwillig schikken naar de maatregelen.”

Zoals marathonlopers zich tussendoelen stellen, is het cruciaal dat de overheid transparant communiceert over de targets op weg naar de finish

Er is daarom nood aan motiverend leiderschap en een overtuigende uitleg, maar ook aan een "goed uitgewerkte campagne met een verbindend verhaal". Heldere en inspirerende beeldspraak is daarbij nuttig, zoals de vergelijking met een marathon. “Zoals marathonlopers zich tussendoelen stellen, is het cruciaal dat de overheid transparant communiceert over de targets op weg naar de finish.”

Rituelen

Rituelen, zoals het dagelijks applaus voor de zorg, zijn erg belangrijk om onderlinge solidariteit te bestendigen. Maar ook andere rituelen verdienen een voorzet, vinden de onderzoekers. De toekomstige nood aan mondmaskers biedt bijvoorbeeld de kans om ‘naainetwerken’ te vormen. “Zo ontstaat solidariteit tussen buurtbewoners en tussen generaties”, klinkt het.

“Er kunnen ‘gebakdagen’ komen op woensdag: buren maken voor elkaar pannenkoeken en zetten die op de drempel. Zondag wordt een digitale grootouderdag met gedichten.” Om specifieke doelgroepen te bereiken zijn social influencers nodig. “Als zij getuigen over de manier waarop ze zichzelf gemotiveerd houden, dan werkt dit inspirerend.”

Morgen stellen onderzoekers Maarten Vansteenkiste, Bart Soenens, Joachim Waterschoot, Sofie Morbée en Branko Vermote van de sectie ontwikkelingspsychologie aan de UGent de nieuwste resultaten voor van de motivatiebarometer.

Zelf deelnemen aan het onderzoek kan hier.




6 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Pieter Verhulst

    Motivatiecampagnes ? Maskers helpen niet, of toch wel. Iedereen katoenen maskers naaien want we hebben er niet genoeg. Vanochtend twijfel of stoffen op natuurlijke basis wel goed zijn. Mag open, mag niet open, mag bezoeken, mag niet bezoeken, maskers gekocht, maar het zijn geen goede. Elke dag komen ze met goede vooruitzichten en 2 dagen later moeten ze ze tegenspreken. Ben benieuwd naar vertrouwensbarometer in politici.

  • YVAN DE MESMAEKER

    Enquêtes specifiek rond dit thema zouden helpen. Bij elke vraag een opmerking kunnen invullen helpt ook. De mensen moeten eens hun hart kunnen luchten.

  • ria buyssens

    Misschien hebben we eerder nood aan een ‘empathiecampagne’. Is het niet mogelijk ons leven terug zelf in handen te (mogen) nemen binnen de grenzen van de verantwoordelijkheid voor andermans en de eigen gezondheid ? I.p.v. binnen allerlei solidaire gezelligheidskransjes in de eigen cocon vastgezet te worden?

  • Gerard Braeckmans

    Het is toch duidelijk?! Blijf in uw kot, anders houd je je aan de richtlijnen. Is dat nu zo moeilijk?

  • Ronny Biesen

    Klopt, een motivatie campagne. Maar geen straf en boete campagne als nu gebeurt. Trouwens velen zijn al dat beboeten al beu. Waarom ook eens niet meer respect voor de bevolking?