Provincie Antwerpen vraagt om gebruikers speedpedelecs vrij te laten kiezen waar ze rijden

Joris Vergauwen
Het provinciebestuur van Antwerpen vraagt aan de verschillende wegbeheerders op zijn grondgebied om gebruikers van een speedpedelec zoveel mogelijk de keuze te laten waar ze (mogen) fietsen. Vandaag ontbreekt daar nog een algemeen aanvaarde visie voor, klinkt het, hoewel de snelle elektrische fiets al sinds 2016 als categorie in de federale wegcode is opgenomen.

De verkoopcijfers van speedpedelecs zitten in ons land al jaren in de lift, met in 2018 alleen al bijna 10.000 verkochte exemplaren. "Ondanks dit succes is het niet duidelijk waar de speedpedelec thuishoort in het verkeer", stelt gedeputeerde voor Mobiliteit Luk Lemmens (N-VA). "Niet alleen een visie maar ook de structurele vertaling in de praktijk met aangepaste verkeersborden op het terrein ontbreekt vandaag."

De provincie Antwerpen heeft daarom op een studiedag samen met adviesbureau Tridée en Fietsberaad Vlaanderen een tool gelanceerd om verkeersborden van de fietsinfrastructuur volgens de wegcode in orde te zetten voor de gewenste categorieën van weggebruikers. "Het is eigenlijk een soort fichebak waarmee alle wegbeheerders gemakkelijk aan de slag kunnen gaan", stelt Lemmens.

Als snelle elektrische fiets is de speedpedelec een steeds vaker gebruikt alternatief voor de wagen bij woon-werkverkeer. Gemiddeld zou een gebruiker ervan 28,8 kilometer rijden. "Om deze afstand te overbruggen, verkiezen speedpedelecfietsers het fietspad boven de rijbaan", zegt Lemmens. "Uit zowel een Duits als Nederlands onderzoek blijkt dat speedpedelecgebruikers actief op zoek gaan naar minder drukke momenten voor hun woon-werkverplaatsing. 

De provincie Antwerpen doet dan ook een warme oproep aan alle wegbeheerders om speedpedelecfietsers zoveel mogelijk de keuze te laten waar ze mogen fietsen, zoals nu ook voorzien in de wegcode, en hen toe te laten waar mogelijk." 




40 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • danny verbeeck

    Blijkt dat de snelheid met deze fiets geen probleem is voor andere weggebruikers . N iets is minder waar .

  • Sandy Dupont

    De wegcode is vrij makkelijk te volgen als speed bike rijder. Als het een fiets is mag je op het fietspad rijden. Is het een gedeeld bord dan niet. Dan moet je op de baan. Ook op de uitgezonderd borden word het goed vermeld. Dan staat er een P op. Dus zie niet echt het probleem

  • Jan Van Rompaey

    Foutieve beslissing. Durven onze politici niet zef beslissen ? En dit moet in België overal hetzelfde zijn.

  • Fons Casteels

    Elke speedelec is een auto minder in de file. Elke elektrische fiets is een auto minder in de file. Laten we hen dus wat vriendelijker behandelen aub. Willen ze op de rijbaan in een zone 30 of 50 omdat het fietspad te slecht is? Doe maar. Willen ze op de fiets-o-strade? Doe maar. In een zone 30 of zone 50 rijden ze niet echt veel trager dan een auto. Maar misschien is dat het probleem bij sommigen? Een fietser die 40 rijdt in een zone 50, en die hen hindert om daar 70 te rijden?

  • Eugene Peeters

    Schandalig!!!!!!!!!!!