Proefproject: auto's versturen zelf info over mogelijk zwarte punten in Vlaanderen

Uit bruuske manoeuvres of andere onverwachte bewegingen kan worden afgeleid op welke plaatsen ongelukken maar net worden vermeden.
Shutterstock Uit bruuske manoeuvres of andere onverwachte bewegingen kan worden afgeleid op welke plaatsen ongelukken maar net worden vermeden.
Vlaanderen start een proefproject om auto's zelf info te laten versturen over mogelijke zwarte punten op de weg. Via de ingebouwde sim-kaart verzenden ze gegevens van onder meer het remsysteem (ABS) en het stabiliteitssysteem (ESP). Volgens Vlaams Mobiliteitsminister Ben Weyts kan het project naar heel Vlaanderen worden uitgerold.

De Vlaamse overheid voert samen met autofederatie Febiac en technologiebedrijf IBM een proefproject in Vlaams-Brabant. Aan vijfduizend bestuurders werd toestemming gevraagd om de info van hun rijhulpsystemen anoniem te mogen verzamelen. 

Uit bruuske manoeuvres of andere onverwachte bewegingen kan worden afgeleid op welke plaatsen ongelukken maar net worden vermeden. Als die gegevens worden gekruist met andere data, zoals de staat van de weg, het weer en de snelheidsbeperkingen, kunnen grijze punten in kaart worden gebracht. Dat zijn locaties waar nog geen slachtoffers vallen, maar waar de verkeerssituatie wel structureel onveilig is.

Rijdende sensoren

"Onze traditionele meetinstrumenten zijn sensoren in en naast de weg, maar vandaag zijn auto's rijdende sensoren geworden", zegt Ben Weyts. "We hebben nu de kans om veel meer informatie te verzamelen over de effectieve snelheden en echt gevaarlijke plekken. In veel gevallen kunnen nieuwe lijnen of extra borden de situatie al verbeteren, maar dan moeten we wel eerst weten waar het nodig is."

Volgens Febiac heeft het project het potentieel om te worden uitgerold over heel Vlaanderen. Het kan ook andere toepassingen mogelijk maken, zegt Joost Kaesemans van de federatie. "We zouden het bijvoorbeeld kunnen gebruiken om milieudata te verzamelen en te bestuderen waarom er op een bepaalde plaats meer wordt uitgestoten.”




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jef Loot

    Waarom wil de nva steeds onze info? Overal cameras, onze auto's, ons internetgebruik,....

  • Dirk Vregels

    Wat voor zin en nut heeft dit als Weyts momenteel driftig heel veel zwarte punten van de huidige lijsten simpelweg schrapt.

  • eric maier

    Dit is een drogreden voor km-rijden dat Weyts wil uitvoeren. EN als men het gaat willen laten afhangen van algoritmen, zal er zeer veel foutieve data doorgestuurd worden, want dan is Belgie 1 groot zwart punt. Gemeenten en steden doen alles om verkeer te belemmeren, ringlanen worden van 2 vaks naar 1 vaks geconverteerd en teruggebracht naar 50 km/u, en ga zo maar door. En men weet perfect welke de zwarte punten nu al zijn. Het moet alleen weer veel belastingsgeld kosten, nog harder persen.

  • Kees Vink

    De chip zal wel een unieke ID hebben die gelinkt is aan de eigenaar van de auto. Dus dient niet voor wat Weyts ons wil wijs maken maar gewoon een inbraak op de privacy. Het zijn de bestuurders die zelfdiscipline moeten opbrengen. Als men zich aan de 30 en 50km/u door u opgelegd zijn er geen grijze punten meer.