Proces Citibank: CBFA zag niet al promotiemateriaal Lehman Brothers-producten

UNKNOWN
De Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen (CBFA) heeft niet al het promotiemateriaal gezien dat Citibank heeft uitgegeven over de beleggingsproducten van Lehman Brothers. Nochtans moet de CBFA al dat materiaal goedkeuren voor het onder de klanten mag verspreid worden. Dat heeft Jean Servais, voorzitter van de CBFA, vandaag verklaard op het Citibank-proces.

Voor een bank een beleggingsproduct mag aanbieden aan zijn klanten moet de uitgever van dat product een prospectus opmaken die goedgekeurd moet worden door een controlerende overheid van één van de Europese lidstaten. "In het geval van de Lehman Brothers-producten is dat de Ierse tegenhanger van de CBFA geweest", zei CBFA-voorzitter Jean Servais. "Maar nadien moet de CBFA nog al het promotiemateriaal goedkeuren dat de bank aan zijn klanten wil voorleggen. Zowel de inhoud als de vorm moeten goedgekeurd worden en na de goedkeuring mag er niets meer aan veranderen."

Voldoende informatie over financiële toestand
In de prospectus moet voldoende informatie staan over de financiële toestand en de toekomstperspectieven van de uitgever van het beleggingsproduct. Het promotiemateriaal mag niet misleidend of onjuist zijn. Zo moet de klant een gefundeerd oordeel kunnen vellen over de voordelen en risico's van het product.
 
Inbreuk op regelgeving
In de loop der jaren heeft Citibank veertien verschillende beleggingsproducten van Lehman Brothers aangeboden. "Bij zeven van die producten is minstens een deel van het promotiemateriaal niet voorgelegd aan de CBFA", verklaarde voorzitter Servais. "Dat is een inbreuk op onze regelgeving, maar ik kan niet oordelen of dat ook strafrechtelijke gevolgen heeft." (belga/ddh)