Problemen met verlichting Kennedytunnel leiden tot loodzware avondspits, rijstroken blijven tot woensdag afgesloten

Kristof Pieters
Door de afgesloten rijstrook in beide richtingen van de Kennedytunnel is het zoals gevreesd een loodzware avondspits geworden rond Antwerpen. In alle richtingen zijn er lange files ontstaan, ook op het omleidingstraject langs de tijdelijk tolvrije Liefkenshoektunnel. Vanop de A12 vanuit Nederland liepen de wachttijden zelfs op tot twee uur om tot aan de Kennedytunnel te geraken. Ook de ochtendspits morgenvroeg dreigt volledig in het honderd te lopen. 

"De verlichtingsarmaturen boven de rechterrijstroken bleken op verschillende plaatsen losgekomen te zijn. Het risico dat sommige op het wegdek terecht zouden komen was te groot", zegt het Agentschap Wegen en Verkeer. 

De rechterrijstrook van beide tunnelkokers zal allicht tot woensdagochtend afgesloten blijven om noodherstellingen toe te laten. Het Vlaams Verkeerscentrum had voor zware hinder tijdens de avondspits gewaarschuwd en geadviseerd om Antwerpen indien mogelijk te vermijden, maar dat bleek lang niet voldoende om de problemen beperkt te houden. 

"Op A12 stond je al stil vanaf Stabroek"
Over de hele lengte van de Antwerpse ring richting Gent en tot op de E313, E19 en A12 was het aanschuiven geblazen. Omstreeks 18.45 uur leek het ergste wel stilaan voorbij te zijn, met nog wachttijden van ruim een uur op de A12 vanuit Nederland en een half uur op de E313. Ook op de E17 en E34 in het Waasland stonden er langere files dan anders richting Antwerpen.

"Het meest opvallende probleem was de A12 vanuit Nederland, waar je normaal gezien niet zo'n drukke verkeersstroom hebt tijdens de avondspits", zegt Peter Bruyninckx van het Verkeerscentrum. "Maar nu stond je al stil vanaf Stabroek. Ook de omleiding via de Liefkenshoektunnel raakte snel volledig verzadigd." 

De Kennedytunnel is de drukste tunnel van Vlaanderen, met op een werkdag 83.000 voertuigen die richting Gent rijden en 74.000 richting Nederland." 

Archiefbeeld.
De Scheirder Archiefbeeld.



107 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • vanaeken jokke

    Onderhoud iets waar de trado regeringen nooit aan gedacht hebben.In Brussel gebruikte ze de helft van de normale hoeveelheid cement voor de tunnels.En in Antwerpen in plaats inox bevestigingen gewoon zacht staal.

  • Patrick Verbelen

    Acht autosnelwegen die naar een knooppunt leiden, nog iemand verwonderd dat het daar alle dagen file is, en bij een ongeluk alles komt vast te zitten. Een auto-snelweg is bedoeld om snel van A naar B te rijden, behalve dan in België.

  • Piet Huysentruyt

    Laten we toch maar eerst die F16’s vervangen, investeren in infrastructuur kan wachten?!

  • karel ongena

    Als een en ander al bekend was, waarom dan niet op zondag of 's nachts. Neen, op maandag is gemakkelijker waarschijnlijk. En in Antwerpen breekt men alles te zamen op. Leien en omliggende (alternatieve) straten. Probeer maar eens van de Dambruggestraat naar de Waaslandtunnel te geraken. En ... nergens een agent die wat aan verkeersregeling doet. Gemiddelde snelheid : 0,5 km/uur.

  • Louis Holmes

    Voor structureel onderhoud is er geen geld want het geld gaat naar drie keer zo dure noodherstellingen, maar wat we zelf doen doen we beter.