Problemen met vaste netwerk Proximus opgelost, bedrijf biedt excuses aan

De storingen bij Proximus hadden een grote impact.
EPA/Allestoringen.be De storingen bij Proximus hadden een grote impact.
De problemen op het vaste telefoonnetwerk van telecomoperator Proximus zijn sinds 19 uur opgelost. Dat zegt Proximus op Facebook. “Proximus volgt de situatie op de voet om zeker te zijn een volledige en kwalitatieve dienst op het vaste telefoonnetwerk te kunnen garanderen en verontschuldigt zich voor de hinder.” Door de panne waren ook de noodnummers 100, 101 en 112 onbeschikbaar in grote delen van het land. Het crisiscentrum stelde het sms-noodnummer 8112 open voor levensbedreigende situaties.

De storing trof in de namiddag het vaste netwerk van Proximus over het hele land, waar ook de nummers van de hulpdiensten op zitten. De noodnummers zijn wel nog beschikbaar voor mensen die een vaste lijn hebben op het Proximus-netwerk, maar niet voor mensen met mobiele Proximus-nummers of mensen die klant zijn bij een andere operator. 

De problemen zijn begonnen tussen 15.30 uur en 16 uur, maar de oorzaak is nog onduidelijk

In alle politiezones lagen de telefooncentrales plat. Daardoor waren ze ook op hun rechtstreekse lijnen niet of moeilijk bereikbaar. Ook verschillende andere lokale overheden verklaarden niet bereikbaar te zijn. Op de website allestoringen.be is te zien dat er meldingen komen uit heel Vlaanderen. 

Bij uiterste nood: sms 8112

De Algemene Directie Civiele Veiligheid van de FOD Binnenlandse Zaken riep mensen op om, wanneer het niet lukt om de noodnummers te bellen, toch te proberen “rechtstreeks contact op te nemen met een ziekenhuis, de hulpverleningszone of de lokale politie, afhankelijk van het type incident”. 

Als het leven van een persoon in gevaar is, kan je uitzonderlijk via sms contact opnemen met de noodcentrales via het telefoonnummer 8112, zegt Binnenlandse Zaken nog. Vermeld de plaats, het type incident en de hulpdienst die u nodig hebt (ambulance, brandweer of politie).

Ook de app 112 van de noodcentrales werkt wel nog en kan je hier downloaden voor Android en voor iOs (iPhone).

Volg sociale media of bel gsm-nummer

Heel wat hulpverlenende diensten deelden nummers die wel werken op op Twitter of Facebook. Ze roepen dan ook op hun pagina’s te volgen op sociale media om zeker het juiste nummer bij de hand te hebben. Zo was bijvoorbeeld het UZ Gent enkel via een gsm-nummer te bereiken voor mensen die dringend medische hulp nodig hebben (0473 97 67 38). In de stad Antwerpen, de gemeente Zwijndrecht en Wijnegem kon je in geval van dringende hulp de brandweer en de ziekenwagen bereiken via het nummer 0470 57 16 22.

De meldkamer van de lokale politie Mechelen en Willebroek is bereikbaar op 0470 56 25 40. De dispatching van de politie Brussel Hoofdstad Elsene is bereikbaar op 0479 50 06 07. De politie van Brugge is te bellen op het nummer 0470 86 14 27, de brandweerzone Centrum Oost-Vlaanderen op 0478 67 01 68 of 0478 67 01 83 voor dringende medische hulp. Inwoners van het Meetjesland die dringende hulp van brandweer & ambulance nodig hebben moeten het nummer 09 391 10 20 (keuzemenu: 3) bellen.

Het Antigifcentrum is enkel via gsm te bereiken op de nummers 0478 501 329 of 0468 11 80 34.

“Al het mogelijke wordt gedaan door de telecomoperatoren om zo snel mogelijk de oorzaak van het probleem te vinden, zodat dit zo snel mogelijk opgelost kan worden” verklaarde Binnenlandse Zaken. 




10 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • mike denys

    Wie is er verantwoordelijk voor een dergelijke situatie tov hulpdiensten met te weinig back-up? Toch geen enkele logische verklaring voor een dergelijk circus ? Bedrijven hebben vaak een SLA overeenkomst waar er timing/bedragen/oplossingen afgesproken zijn bij pannes van cruciale systemen. Blijkbaar is dit hier niet efficient toegepast.

  • Marc Spandel

    Grappig... proximus stuurde mij een emailtje om te vermelden dat dat er een probleem was en dat ik indoen nodig nummer 8112 moest contacteren. Proficiat voor deze melding, maar niet proficiat voor het feit dat proximus deze melding heeft gestuurd om nà dat 'het probleem' was opgelost!

  • John Rogers

    Proximus zou in eerste fase al vast eens beter kunnen communiceren met hun vast cliënteel om te beginnen enzoverder..

  • Dominique Hermys

    Het is te hopen dat er daardoor geen mensen in nood gekomen zijn.

  • Hyacintha Craeye

    En.....krijgen we nu ook een compensatie ????