Politie voert extra controles uit op treinen van en naar Brussel om illegale transmigranten te klissen

Photo News
Er komen extra politiecontroles op de treinen van en naar Brussel in de strijd tegen mensensmokkel en illegale transmigratie. Dat maakte vicepremier en minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) vandaagg bekend. De Dienst Vreemdelingenzaken zal in zijn gesloten terugkeercentra prioritair capaciteit voorzien voor transmigranten die worden opgepakt. Ook op de andere 'aanvoerlijnen' die door mensensmokkelaars gebruikt worden, zullen scherpere controles gebeuren.

Vanuit de lokale politie kwam kritiek op de versnipperde aanpak van de mensensmokkel in België. Jambon reageerde daarop dat alle besturen "van Brussel tot de Kust" aan hetzelfde zeel moeten trekken en het beleid van de federale regering moeten volgen. 

Er werd vandaag volop overleg gepleegd tussen de verschillende betrokken diensten. Uiteindelijk werd beslist om enkele bijkomende maatregelen te nemen, "kwestie van het businessmodel van de smokkelaars te treffen".

"Reisbewegingen zorgen voor overlast"
Zo zal er vanaf nu meermaals per week met speciale teams gecontroleerd worden op de 'smokkellijnen' vanuit Brussel-Noord naar de Kust, maar ook op de andere verbindingen die door mensensmokkelaars (mogelijk) worden gebruikt om mensen zonder wettig verblijf te transporteren. "Er wordt deze mensen verteld dat ze zo in het Verenigd Koninkrijk kunnen geraken, zonder te wijzen op de gevaren", legt Jambon uit. "Deze reisbewegingen (de transmigranten reizen bij vruchteloze pogingen telkens terug naar Brussel-Noord; nvdr) zorgen voor overlast. Niet alleen op het spoornet en op de autosnelwegen, maar ook in de dorpen in de nabijheid van de parkings."

De andere initiatieven tegen illegale transmigratie worden gerichter gemaakt. Zo moeten de acties van de federale en de lokale politiezones beter op elkaar afgestemd worden. "Aan de burgemeesters wordt gevraagd bij overlast consequent acties op te zetten, in overleg met de federale overheid", aldus Jambon.

Omzendbrief
Het overleg tussen politie en parket gaat intussen verder. De bedoeling is dat de informatie die uit de politieacties voortkomt gerichter doorstroomt naar de parketten - en omgekeerd. Zo kan de focus komen te liggen op de opbouw van inlichtingen die de smokkelnetwerken kunnen blootleggen.

Intussen werken Jambon en minister van Justitie Koen Geens (CD&V) aan een nieuwe omzendbrief met "duidelijke, praktische en vereenvoudigde richtlijnen" voor politieagenten.




46 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • jaak Peeters

    Komaan zeg. Als Francken en Jambon niets (kunnen of mogen van Europa) doen, krijgen ze bakken kritiek; als ze wel iets doen is het symptoombestrijding. Stuurlui staan aan wal, maar of dat ook de beste stuurlui zijn? De verstandigsten zijn het in ieder geval niet.

  • Arthur Houben

    Symptoombestrijding dat óns nog geld kost ook,veel blabla en verder dweilen met de kraan volop open voor íllegalen. Jambon en co verzaken hun plícht als overheid maar de eigen bevolking pluimen en bestelen, daar zijn ze kampioen in! Dit is misdadige nalatigheid van de (r)overheid!

  • Francois saas

    controle doen is natuurlijk niet genoeg, dit kost handen vol geld en allemaal verloren geld .Controle doen , oppakken en terug vliegen ( met 20-30 personen ) met militair vliegtuig is de enige oplossing , wat niet belet dat ze hier de week nadien terug staan .

  • marcel mampaey

    al die roepers hieronder hebben zelf nog niets gedaan alleen op de verkeerde partij gestemd.

  • Jan Van Rompaey

    Wat een gedoe. Een vingertje omhoog steken en daar blijft het bij. Pikt die wanbetalers van de trein en sluit ze op met een systeem van dwangarbeid. Ze zijn allemaal jong genoeg om te werken voor hun kost en inwoon. Dus helemaal geen leefloon, huursubsidies e.a. Ten andere waarom betalen de politici niet hun eigen treinticket?