Politie kan bij controles nog altijd niet zien wie rijverbod heeft

PZ Bredene/De Haan
De politie heeft tijdens controles nog altijd geen zicht op wie veroordeeld is tot een lang rijverbod. Dat schrijven Het Nieuwsblad en De Standaard. Later op de dag bevestigde de federale politie dat het zogenoemde Mercurius-project “enige vertraging” heeft opgelopen. 

Anderhalf jaar geleden werd al een databank gelanceerd die rijbewijzen en veroordelingen aan elkaar koppelt, zodat zware verkeersovertreders ook écht uit het verkeer kunnen worden gehaald. Maar door een ontbrekend stuk software geraken veroordeelde doodrijders haast zorgeloos voorbij elke politiecontrole. 

Politierechters klagen al jaren dat ze rijverbod na rijverbod moeten uitspreken voor overtreders die er zich toch niet aan houden. De Mercurius-databank moest dat verhelpen. Door de gegevens van de rechtbank te koppelen aan de databank met rijbewijzen en nummerplaten, zou de politie meteen kunnen zien wie rondrijdt met een rijverbod.

De politie heeft, bijna anderhalf jaar na de lancering, nog altijd geen toegang tot de actuele gegevens. Korte rijverboden kan ze zien, maar veroordeelde doodrijders en andere verkeerscriminelen hoeven zich weinig zorgen te maken als ze voorbij een politiecontrole rijden.

Software

De FOD Mobiliteit en FOD Justitie zeggen al anderhalf jaar klaar te zijn met hun werk. Het is de federale politie die instaat voor de technische ontwikkeling of aankoop van software om agenten toe te laten de databank te kunnen raadplegen. Maar dat is nog niet gebeurd. Ontslagnemend minister van Justitie Koen Geens (CD&V) richtte onlangs een boze brief aan de politie "met de vraag wanneer de nodige investeringen zullen gebeuren om de gegevens te ontvangen en te lezen".

De federale politie benadrukt in een reactie dat ze de tijdelijke rijverboden (tot 12 uur) en de intrekkingen tot 15 dagen wel al kan zien en dat ze momenteel volop bezig is met 'fase 2', zodat agenten ook de veroordelingen kunnen raadplegen. 

“Momenteel zijn er een aantal zaken die enige vertraging hebben opgelopen, maar wij werken naarstig verder”, aldus de persdienst van de federale politie. Bij het project zijn meerdere partners betrokken, waaronder de federale overheidsdiensten (FOD) Mobiliteit en Justitie, de geïntegreerde politie, de examencentra en de gemeenten. “De inwerkingstelling van de kruispuntbank vergt, naast een technische integratie, ook organisatorische inspanningen. De uitwisseling van gegevens tussen al deze partijen is relatief complex.”




34 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • DIRK VAN DESSEL

    Ongelooflijk amateurisme !

  • Marc De Vos

    Is er iets in België dat wel in orde is ?

  • pierre De Smet

    Moeten die dan hun rijbewijs niet meer inleveren ?

  • Jan Van Rompaey

    Leven die in de middeleeuwen? Hoe lang gaat dat nog duren . Justitie faalt langs alle kanten.

  • paul piens

    de vooruitgang; op de oude papieren rijbewijzen kwam een stempel met het rijverbod. Nu heeft men de nodige software nodig om maar gewoon iemand zijn adres te kunnen achterhalen.