Politico wil met 70 journalisten nu ook Europese nieuwsmarkt in Brussel veroveren

Jim VandeHei, CEO van Politico tijdens een persconferentie gisteren in Berlijn.
Gabe Brotman/Politico Jim VandeHei, CEO van Politico tijdens een persconferentie gisteren in Berlijn.
Politico, het Amerikaanse nieuwsmedium dat gespecialiseerd is in politiek nieuws, komt in de lente van volgend jaar naar Europa. Net zoals Politico in Washington een referentie is geworden, wil de media-onderneming ook rondom het Schumanplein incontournable worden als politieke nieuwsbron. 70 journalisten en redacteurs zullen vanuit Brussel, Parijs en Berlijn alles wat met Europese politiek en Europees beleid te maken heeft verslaan voor de nieuwe website politico.eu. Dat maakten de oprichters vandaag bekend op een persconferentie in Brussel.

Al in september raakte bekend dat Politico een joint venture had opgezet met de uitgeverij Axel Springer, om een Europese versie op de markt te brengen. Vandaag in Brussel en gisteren in Berlijn kondigde Politico-CEO Jim VandeHei aan dat het samen met Axel Springer European Voice heeft gekocht, de krant en website die nu wekelijks in het Engels verslag uitbrengt over de Europese politiek. European Voice verdwijnt in de lente en verandert dan van naam in Politico Europe.

De 43-jarige VandeHei is een van de mede-oprichters van Politico, dat begin januari 2007 van start ging. Daarvoor werkte hij als politiek journalist bij de Wall Street Journal en The Washington Post.

De meeste van de 70 journalisten die voor Politico zullen werken, zullen vanuit Brussel opereren. Er komen ook kantoren in Parijs en Berlijn, en verschillende correspondenten in andere Europese hoofdsteden. Het doel: het grootste en invloedrijkste nieuwsmedium over Europese politiek en Europees beleid worden.

Wekelijkse krant

Politico.eu zal vooral online terug te vinden zijn, maar ook wekelijks een papieren krant uitbrengen. Ook de blog Playbook krijgt een Europese versie, net als de betalende dienst Politoco Pro. Die zal, net zoals in de VS, met een abonnementendienst werken en hooggespecialiseerd nieuws en diensten leveren over beleidsthema's als financiën, technologie, gezondheidszorg, energie, defensie, enzovoort. En die aanpak werkt. In de VS heeft Politico 16.000 betalende abonnees, die elk minstens 7.500 dollar betalen voor een abonnement. Onder de abonnees vooral grote beleidsorganisaties, non-profitorganisaties en lobbyisten. Die krijgen, afhankelijk van hun voorkeuren, dagelijkse verschillende emailalerts met de laatste updates rond de beleidsdomeinen van hun keuze. De opbrengst van de abonnementen is goed voor een kwart van de totale inkomsten.

De dagelijkse leiding van Politico Europa komt in handen van Matthew Kaminski, voormalig journalist bij de Wall Street Journal. Hij gaat van start met 30 journalisten. "We willen de beste journalisten aanwerven" om "journalistiek van hoog niveau aan te bieden, onpartijdig en goed geschreven", zo verklaarde ceo Jim Vandehei op het event dat door talrijke Europese correspondenten in Brussel werd bijgewoond.

Dat de Europese politiek als saai te boek staat bij waarnemers, schrikt vicevoorzitter Christoph Keese van Alex Springer niet af. "Waarom maken we Brussel niet zodanig opwindend dat Hollywood zin krijgt om er films te maken", zei Keese, die vervolgens beelden toonde van Amerikaanse producties die het leven op en rond Capitol Hill tot populair kijkvoer hebben verheven, zoals de serie "House of Cards".