Peeters: “5,6 miljard euro militaire aankopen genereren 4,68 miljard return”

Peeters (l.) samen met premier Michel en minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon vanmiddag op de persconferentie van de regering.
Photo News Peeters (l.) samen met premier Michel en minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon vanmiddag op de persconferentie van de regering.
De drie militaire aankoopcontracten die vandaag door minister van Defensie Steven Vandeput ondertekend werden, waaronder het zeer gemediatiseerde dossier over de vervanging van de F-16's, zijn goed voor een economische en maatschappelijke return van 4,68 miljard euro voor de Belgische economie. Dat zegt minister van Economie Kris Peeters (CD&V).

De federale regering hakte eerder op de dag de knoop door in het dossier van de nieuwe jachtvliegtuigen voor het Belgische leger. België koopt 34 Amerikaanse F-35's om de verouderende F-16's te vervangen. De offerte van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Lockheed Martin haalde het van die van het Europees consortium Eurofighter. Voor de aankoop van de 382 Griffons en 60 Jaguars bij het Franse consortium van Nexter, Thales en Arquus, is een bedrag van 1,6 miljard euro toegezegd. Ten slotte worden 4 MALE-drones voor een waarde van 226 miljoen euro aangekocht bij de Amerikaanse producent General Atomics. 

"Tegenover de aankoopprijs van 3,8 miljard euro voor de F-35 staat een aanzienlijke economische return van 3,69 miljard euro voor Belgische bedrijven. Daarnaast investeren we in nieuwe voertuigen en drones, goed voor een bijkomende economische return van 990 miljoen euro", aldus Peeters. "Tot slot plannen we samen met Nederland aankopen van fregatten en mijnenvegers en ook daar wordt een belangrijke economische return verwacht."

Uit regeringsbronnen werd vernomen dat de verdeelsleutel van de economische return ongeveer 60 procent voor Vlaanderen, 40 procent voor Wallonië en Brussel bedraagt.

Specifiek voor de vervanging van de F-16's (3,69 miljard euro) zou de verdeelsleutel als volgt zijn: 50,4 procent voor Vlaanderen en 49,6 procent voor Wallonië en Brussel.

De economische return situeert zich volgens Peeters op drie niveaus: de deelname van Belgische bedrijven aan de productie van het betreffende vliegtuig, de deelname van Belgische bedrijven aan de verdere ontwikkeling van het vliegtuig op lange termijn en het creëren van kansen voor Belgische bedrijven in andere industriële sectoren. 




62 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • De Waen Luc

    In een land dat zijn eigen stroom nog niet kan opwekken...zijn armsten laat verarmen,,

  • Hugo Van Haevre

    Hoe stom kan je zijn miljarden uit geven voor een toestel dat nog in de ontwikkelingsfase zit en die return dan zitten zij al lang op een ander jobke

  • jos duriau

    Zou wel graag die return zien op gemaakte contracten .Oei is het moeilijk ?

  • Marco Maerten

    3 miljard besparen in sociale zekerheid genereerd een netto schuld van 4 miljard euro doordat uitkeringsgerechtigden of geschrapte uitkeringsgerechtigden minder gaan uitgeven,ook diegenen die uiteindelijk een citroenjob vinden.

  • dirk de smet

    de put is nog nooit zo diep geweest ondanks all ons ingeleverde centen,maar dat zullen ze maar zeggen als er een ander aankomt,het zal nog wat anders zijn of nu waar alles op de socialisten en andere partijen werd gestoken,dan nog maar te zwijgen over de huidige regering zijn vuile zaakjes die dan ook maar zullen uitkomen,wie kan daar nog in geloven,alle kassen leeg van de arbeider maar daar hebben ze pakken geld voor ,betaal eerst jullie schulden vuile bedriegers