Pascal Smet:“Kilometerheffing on hold zetten, is een stap in de omgekeerde richting”

Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet.
Photo News Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet.
Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet is het niet eens met zijn Vlaamse collega Ben Weyts die gisterenavond aankondigde dat hij de slimme kilometerheffing on hold wil zetten omdat er geen draagvlak is voor de maatregel. Weyts wil meer investeren in verkeersinfrastructuur. Volgens het kabinet Smet is dat een stap in de omgekeerde richting. "Dit is de kracht van achteruitgang", aldus Smet via zijn woordvoerder in een reactie op Bruzz. De sp.a-minister kreeg meteen felicitaties van Brussels Groen-fractieleider Bruno De Lille op Facebook.

"Hoe meer plaats je creëert voor de auto, hoe meer auto's er zullen zijn, " reageert Brussels mobiliteitsminister Smet op het afvoeren van het rekeningrijden door zijn Vlaamse collega Ben Weyts. "Dat weet iedereen. Voor ons is dit een stap in de omgekeerde richting. Dit is niet de kracht van vooruitgang, maar die van achteruitgang."
Smet blijft onverkort voorstander van een slimme kilometerheffing, maar is realist: "Die kilometerheffing zal nog niet voor morgen zijn. Als tussenoplossing stellen we daarom een slimme stadstol voor, " aldus de sp.a'er die vindt dat dat iets is "wat de volgende legislatuur zeker uitgevoerd kan worden."

Groen

Dat standpunt over de kilometerheffing en stadstol klinkt alvast als muziek in de oren van Brussels Groenfractieleider Bruno De Lille. "Met Groen zijn we al jaren voor, maar helaas was de sp.a tot voor een tijd nog tegen deze systemen. Nu zien ze gelukkig in dat Brussel zonder nooit de autodruk structureel zal kunnen doen dalen", aldus De Lille die vindt dat het moed vraagt om je standpunt over een dergelijke, niet-populaire maatregel te wijzigen. "Zeker met Groen Brussel zijn we blij te zien dat de kans op voldoende steun zo weer dichterbij komt", voegt hij er aan toe.




76 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Rigobert Deleu

    Smet ontpopt zich verder tot een typisch Brussels politicus , overal kritiek op hebben , zelf geen zak doen en Vlaanderen laten betalen . Heeft tot nu toe niets gepresteerd , weet het niet , kent het niet maar als rechtgeaarde sos goed zijn zakken aan het vullen . Zaventem willen ze sluiten , pendelaars buiten , klimaat wetten invoeren met de nodige belastingen uiteraard , Lage emissie zone maken van Brussel met overal zone 30 , sluit gewoon alles af , voor mij mag Brussel bij Wallonië behoren ,

  • Nancy Verhoeven

    Nochtans zeggen quasi alle verkeersexperten in heel Europa dat kilometerheffing veruit de belangrijkste remedie is tegen de alsmaar langer wordende verkeersfiles. Ook de andere taksen en verkeersbelastingen zouden dan kunnen geschrapt worden.

  • raf peeters

    @Marc Van der Vloedt,denk je nu werkelijk dat Polen tanken in Belgie,vergeet het ,iedere maand rijden die naar Polen er zijn er zelfs om de 14 dagen ,zelfs voor een weekend en ze brengen hun brandstof in jerrycan mee,plus pak sigaretten om te verkopen,maar tanken in Belgie ,vergeet het, ze verblijven in Belgie dan ook maar tijdelijk,de meeste toch.Wat zou je ervan denken dat ze de Nederlanders eens zouden aanpakken met hun Nederlandse nr platen en permanent in Belgie wonen en niks betalen.

  • Tom De Clerck

    Ministers hebben makkelijk praten, hebben meestal een chauffeur, en de extra taks wordt door de partij betaald. En met hun wedde kunnen ze rustig rijden waar ze willen. De gewone werkmens die iedere maand moet kijken om rond te komen zal wel zijn gedrag veranderen.

  • Kris Vansevenant

    Het valt me op dat heel wat mensen hier spreken over een wegenvignet. Met de huidige brandstofprijzen gaat er meer dan 1€/liter naar de staat. Voor mij wil dat zeggen: meer dan 6€/100km. Wij rijden ongeveer 20.000km/jaar= +1200€. Tel je verkeersbelasting erbij en je komt aan +1500€/jaar. Overal waar je komt parkeergeld. In geval van kmheffing zou daar 400 tot 1000€ bij komen. Nee, zelfs een vignet vind ik overbodig