Pas als bij wet is vastgelegd wat ‘regenweer’ is, kunnen camera's inhalende truckers beboeten

1 op de 3 vrachtwagenchauffeurs (met een Belgische nummerplaat) negeert het inhaalverbod bij regenweer.
VTM Nieuws 1 op de 3 vrachtwagenchauffeurs (met een Belgische nummerplaat) negeert het inhaalverbod bij regenweer.
Vrachtwagenchauffeurs die het inhaalverbod bij regenweer negeren, worden volgend jaar beboet via camera’s die gekoppeld zijn aan een pluviometer. Het plan van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) stuit op een laatste barrière, want zijn federale collega Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) moet nog bij wet vastleggen wat ‘regenweer’ precies is. Er komt waarschijnlijk een werkgroep, zo meldt Het Nieuwsblad.

Uit cijfers van mobiliteitsorganisatie Touring blijkt dat een op drie vrachtwagenchauffeurs het inhaalverbod bij regen negeert. Bij truckers met een buitenlandse nummerplaat is dat zelfs negentig procent. Er wordt amper gecontroleerd. Weyts plaatst daarom vanaf 2019 slimme camera’s die gekoppeld zijn aan een pluviometer.

En daar wringt net het schoentje. Pas als bij federale wet is vastgelegd wat precies kan beschouwd worden als ‘regenweer’, kan er beboet worden. Het lijkt simpel, maar is het niet. Verschillende ministers in het verleden beten hun tanden er al op stuk. 

 Volgens het KMI is een regendag een dag waarop 0,1 liter water per vierkante meter gevallen is. “Maar dat principe werkt hier niet”,  aldus weerman David Dehenauw in de krant. “Het kan twee minuten regenen en dan de rest van de dag niet meer. Je moet op het moment zelf meten.” En wat te doen met motregen, sneeuw, hagel en mist? Federaal minister van Mobiliteit François Bellot denkt aan een werkgroep waarin vertegenwoordigers van de drie gewesten overleggen over de materie, luidt het nog in Het Nieuwsblad.




184 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Jean Limpens

    Toen ik vroeger tankopleggers bestelde liet ik die steeds voorzien van clear pass spatlappen van monsanto. Daarmee had niemand last van opspattend water

  • Bart Bernaerts

    Als de regenwissers moeten gebruikt worden , is het regenweer . Makkelijk toch

  • Kurt Franco

    In het drukke verkeer zoals Antwerpse ring oprit zoals aalst bv. 1 rij verkeer die er op komt,moet je dan bijna stil gaan staan? Als alle vrachtverkeer op 1 lijn dan moet denk ik dat de austostrade te kort zal zijn

  • Gerrit Wouters

    die vagen er vierkantig hun voeten (wielen) aan, al meegemaakt dat ze zelfs op het 3e vak bij regen overgaan, ze worden toch niet gestraft

  • Willy Cornelis

    Voorstreken door vrachtwagens bij regenweer/ Toch duidelijk: Als het wegdek zichtbaar nat is …? Steeds vallen sukkelaars die geen gehaaide dure advocaat kunnen betalen door het juridisch net.. Rechters moeten een cursus volgen van " hoe laat ik mij niet manipuleren door gehaaide en geoefende dure advocaten.." Terwijl de armere sukelaar bestraft wordt..?