Oudergem wil Herrmann-Debroux-viaduct afgebroken zien

De Brusselse gemeente Oudergem wil dat het Herrmann-Debroux-viaduct, aan het einde van de autosnelweg E411, afgebroken wordt wanneer het Brussels gewestelijk expresnet (GEN) uitgebouwd is. De gemeente wil van de drukke verkeersader, die dagelijks 38.000 wagens slikt, een stedelijke boulevard maken. Dat zei burgemeester Didier Gosuin vandaag.

Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) vindt inmiddels dat het te vroeg is om het viaduct weg te halen. Dit zou trouwens enkel en alleen kunnen in overleg met het gewest. Het GEN zou er overigens ten vroegste in het jaar 2016 zijn.

Toegangswegen herinrichten
"Het GEN is het enige geloofwaardige alternatief om het aantal voertuigen te verminderen dat dagelijks de hoofdstad binnenrijdt. Maar samen met het GEN moeten ook de toegangswegen tot Brussel heringericht worden, zoniet zal de overstap van de wagen naar het spoor zich maar gedeeltelijk realiseren", zegt Gosuin.

Projecten
Het college van burgemeester en schepenen van Oudergem gaat nu architecten en urbanisten oproepen om projecten in te dienen die rond het wegnemen van het viaduct de herinrichting van de drukke verkeersas.

Van vier naar twee rijstroken
Als het viaduct verdwijnt, wordt het aantal rijstroken volgens Gosuin de facto herleid van vier naar twee. Herrmann-Debroux is met 38.000 voertuigen per dag de tweede grootste toegangspoort voor het autoverkeer naar de hoofdstad. De E40 uit Luik is, met 55.000 auto's per dag, de grootste. De Keizer Karellaan (E40 -Gent) slikt elke dag 31.000 auto's, de toegangsweg van de A12 30.000 auto's. (belga/eb)