Opnieuw recordjaar voor file in Vlaanderen: we stonden er met z’n allen 925.000 uur in

We stonden in 2018 opnieuw weer wat langer in de file.
Wannes Nimmegeers We stonden in 2018 opnieuw weer wat langer in de file.
We hebben het afgelopen jaar nog langer in de file gestaan dan in 2017. En dat was al een recordjaar. Dat blijkt uit cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum. In totaal stonden we in de eerste elf maanden van dit jaar ongeveer 925.000 uur stil in Vlaanderen. Dat is 12.000 uur meer dan in heel vorig jaar. De files worden langer in kilometers én in tijd.

Tegenover 2015 verliezen we zelfs 22 procent meer tijd wanneer we met de wagen onderweg zijn. Op de snelwegen dan toch. Daarom proberen steeds meer mensen binnendoor te rijden om het lange aanschuiven te vermijden, maar dat is op termijn geen garantie op succes, want ook onze gewestwegen raken verzadigd.

Ook het aantal kilometer file op onze snelwegen is het voorbije jaar weer gestegen. Maar toch is er ook goed nieuws: de filetoename neemt wel stilaan af, de stijging is dus minder groot dan de voorbije jaren. Het lijkt er dus op dat de top van de berg stilaan in zicht is.

Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) tonen de cijfers vooral aan “dat we absoluut moeten investeren in alternatieven voor de wagen én in de weginfrastructuur”. Dat zegt Weyts in een reactie aan de VRT. “Meer dan de helft van de verloren file-uren situeren zich op twee tracés: de ring rond Brussel en de ring rond Antwerpen. Net daar kunnen we na lang palaveren eindelijk beginnen investeren, beginnen werken en zorgen voor minder files.” 

Dat die werken (die volgend jaar van start gaan in Antwerpen en het jaar erop in Brussel) de verkeershinder eerder zullen doen toenemen, is normaal aldus Weyts. “Je kan niet investeren zonder een beetje hinder te veroorzaken, om dan te zorgen dat we op langere termijn vooruit geraken.”




106 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • jammy cappon

    Vroeger werden er door grote bedrijven bedrijfsbussen ingelegd waar gretig gebruik werd van gemaakt. Nu geeft men liever een bedrijfswagen. Misschien niet gratis, maar wel slechts een fractie van de reële prijs. Dit is er gekomen omdat de loonlasten te hoog zijn.

  • willy verbeeck

    Ja, en er dan zeker voor zorgen dat niemand nog sluipwegen kan gebruiken, succes op de verlenging van files gegarandeerd.

  • Geert Tamsyn

    Jan De Vos, in Nederland zijn de files dit jaar met 13% toegenomen (bron ANWB), zoveelste bewijs dat meer baanvakken niks opleveren, louter symptoombestrijding.

  • Rudy Van Cuyck

    bevolking is te groot das alles

  • Erik Vanendert

    Auto rijden is hier veel te goedkoop. Het is niet normaal dat een fabrieksarbeider een auto kan betalen. Dit moet een privilege voor de rijken worden. Voor de anderen is er de bus en ander gesponsord massavervoer.