Ga naar de mobiele website
^ Top

Herstellingswerken Antwerpse ring: "Tegen ochtendspits volledige weg opnieuw vrij", zegt Wegen en Verkeer

Photonews
De freestesten die het Agentschap Wegen en verkeer heeft uitgevoerd op de Antwerpse ring zijn positief. Dat betekent dat er begonnen kan worden met de behandeling van de 1,1 kilometer lange strook die is aangetast door de lading vloeibare siliconen die er gisteren werd verloren door een vrachtwagen. Het agentschap hoopt de volledige weg vrij te kunnen maken tegen de ochtendspits van donderdag.

Uit de proefboringen die het Agentschap Wegen en Verkeer heeft uitgevoerd op de twee versperde rijstroken van de Antwerpse ring, bleek dat de lading vloeibare siliconen maar minimaal in het wegdek is gedrongen. Daarom voerde AWV een test uit om een heel dun laagje van het wegdek fijn te frezen en te verwijderen. Het resultaat van een test op een strook van 100 meter blijkt positief, waardoor gestart kan worden met de behandeling van de volledige strook van 1,1 kilometer. Over die afstand wordt nu de bovenste paar millimeter van het wegdek verwijderd. 

"Als alles goed gaat hopen we tegen de ochtendspits van donderdag de volledige weg terug vrij te kunnen maken", laat het Agentschap Wegen en Verkeer weten. "We hebben twee freesmachines, dus we beginnen tegelijkertijd aan de beide rijstroken", zegt Jef Schoenmakers van AWV. "We denken dat we ze kunnen vrijstellen tegen 6 uur, maar dat is natuurlijk nog onder voorbehoud."

Photonews

Zware avondspits

Het ladingverlies zorgt sinds gisteren voor een verkeerschaos in en rond Antwerpen. Ook vanavond zijn daardoor twee rijstroken tussen Berchem en Antwerpen-Oost richting Nederland dicht. De avondspits kwam al bijzonder vroeg op gang en was zeer zwaar.

AWV en het Vlaams Verkeerscentrum raden bestuurders ook vanavond nog aan
de omgeving van Borgerhout en de Antwerpse ring zo veel als mogelijk te vermijden. Nog steeds staan er files in de omgeving. Door de werken nam de verkeershinder omstreeks 17.30 uur enorme proporties aan. Vooral vanuit het Waasland was er geen doorkomen aan, en rond 20.30 uur vanavond stond er nog steeds 30 minuten file op de E17 vanaf Haasdonk, 20 kilometer voor Borgerhout.

Op de E34 was een gelijkaardig beeld te zien met een file vanaf Vrasene, en ook de R2 langs de tolvrije Liefkenshoektunnel was volgelopen.

De freesmachine die gebruikt wordt om het beton fijn te frezen.
De freesmachine die gebruikt wordt om het beton fijn te frezen.

Waaslandtunnel blijft open

Vanaf 20 uur zou de Waaslandtunnel afgesloten worden voor werken en het verkeer over de al verzadigde ring worden gestuurd, maar die werken zijn nu uitgesteld. De avondspits kwam ook bijzonder vroeg op gang, allicht omdat heel wat bestuurders hoopten op die manier de grootste verkeershinder door het hardnekkige siliconenspoor te kunnen vermijden.

"Gladder dan ijs"

Een vrachtwagen verloor gisteren rond 18 uur een lading vloeibare siliconen op de rijweg. Meteen werden de twee getroffen rijstroken afgesloten, en dat bleef vandaag ook heel de dag het geval. Als siliconen op het wegdek blijven liggen, kan het asfalt - bij regenweer - gladder dan ijs worden. Bovendien kreeg de brandweer het goedje niet weg.

Sinds het incident heeft de brandweer met hulp van de civiele bescherming op alle mogelijke manieren geprobeerd het product te verwijderen, maar dat had niet het gewenste resultaat. Uiteindelijk blijkt het fijnfrezen van de bovenste laag van het wegdek dus de oplossing.

Wie betaalt?

Het is nog niet duidelijk hoeveel de herstelling precies zal kosten en - vooral - wie daarvoor zal opdraaien. "Onze enige prioriteit op dit moment is de ring opnieuw vrij krijgen", zegt Gilles Van Goethem van het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer.

"De brandweer en de civiele bescherming hebben een hele nacht keihard doorgewerkt", zei Peter Bruyninckx vanmorgen al. De Antwerpse brandweer zette vijf gespecialiseerde reinigingsmachines in, maar dat hielp niet. Ook werden er absorberende korrels gestrooid om de rijstroken opnieuw toegankelijk te maken, maar ook dat was slechts een tijdelijke oplossing.

#Siliconenfile

Voor wie gisteren en vandaag midden in de file stond en staat, is het allesbehalve lachen. Toch is #siliconenfile vandaag 'hot topic' op sociale media, met tal van grapjes.

Photonews
Photonews
Photonews
De freesmachine die gebruikt wordt om het beton fijn te frezen.
De freesmachine die gebruikt wordt om het beton fijn te frezen.
Photonews
Twee rijstroken zijn al sinds gisterennamiddag versperd. De vloeibare silicone is in het wegdek gedrongen. Bij regenweer wordt het asfalt gladder dan ijs. "Te gevaarlijk", klinkt het.
BELGA Twee rijstroken zijn al sinds gisterennamiddag versperd. De vloeibare silicone is in het wegdek gedrongen. Bij regenweer wordt het asfalt gladder dan ijs. "Te gevaarlijk", klinkt het.
BELGA
Photonews
Photonews
BELGA
Photonews
De brandweer en civiele bescherming hebben een hele nacht doorgewerkt om het plakkerige goedje te verwijderen, maar dat is maar deels gelukt.
Marc De Roeck De brandweer en civiele bescherming hebben een hele nacht doorgewerkt om het plakkerige goedje te verwijderen, maar dat is maar deels gelukt.
Meer over



125 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Carlos Baillieu

    2 volle dagen van prutsen en dan uiteindelijk beslissen wat er vanaf het eerste uur had moeten gebeuren. Dat heeft nu massa's geld gekost (geen probleem de burger moet dat maar betalen). Bij een goede aanpak ware dat niet nodig geweest. Dat weerspiegeld de aanpak van de huidige politiek. Arm Vlaanderen.

  • Stephan Chef

    Onbegrijpelijk, hopelijk trekt men hier lessen uit voor in de toekomst. Gelukkig was ik met de fiets.

  • Petita De Kleine

    Amaai, zo snel! Daar kunnen ze in Ouagadougou nog iets van leren...!

  • frieda schaut

    ondanks de vele negatieve reacties over het vrijmaken van de weg , wil ik toch laten weten dat ik veel respect heb voor de mensen die s'nachts doorwerkten om alles opgelost te krijgen, helaas ging het niet zo vlot!!

  • Van Eersel Guy

    2 dagen heeft da geduurt! Niet echt iets om mee te stoefen

Meld een bug