OPINIE: "7 dagen op 7 open, maar geen hulp van UNIZO bij onze strijd tegen webshops"

.
Brico .
UNIZO trok deze week aan de alarmbel: winkeliers zagen hun verkopen met 2,5% dalen door de stijgende concurrentie van webshops. Maar volgens dit opiniestuk dat de uitbater van twee Brico-filialen schreef, werkt de zelfstandigenorganisatie dat ook zelf in de hand

Bij deze wens ik graag te reageren op uw artikel 'Unizo slaat alarm'. Als Belgische ondernemer met twee franchisevestigingen van doe-het-zelf keten Brico was ik tot voor kort reeds 18 jaar lid van de zogenaamde zelfstandigenorganisatie Unizo. Al verscheiden jaren ijver ik voor meer flexibiliteit in onze openingsuren om de concurrentie met verkoop via internet enigszins te kunnen counteren. Door de wetgeving op de verplichte zondagsrust hebben Belgische ondernemers, zoals ik, een enorm nadeel ten opzichte van binnen - en buitenlandse webshops die onbeperkt, 7 op 7, hun producten kunnen aanbieden. 

Om onze dalende omzetcijfers te kunnen ombuigen, om de steeds stijgende arbeidskost te kunnen compenseren, om een deel van ons marktaandeel te recupereren en om niemand van mijn 23 full-time personeelsleden te moeten ontgoochelen (lees ontslag), hebben wij drie jaar geleden beslist om onze vestigingen 7 dagen op 7 open te stellen voor onze klanten. Niemand van ons personeelsbestand heeft sindsdien ook maar één uur extra moeten werken. Zoals verwacht, hebben wij enkele maanden geleden een pv ontvangen van de FOD Economie betreffende een overtreding op de wet van de zondagsrust. Als gezonde Belg en vooral als enthousiaste ondernemer hebben wij dit pv genegeerd en dienen wij binnenkort te verschijnen voor de rechtbank. 

Als jarenlang lid (wat heb ik daar spijt van) van Unizo waren wij in de veronderstelling dat wij konden rekenen op hun juridisch advies omtrent deze procedure (wij vroegen zelfs geen juridische bijstand). Groot was onze verbazing dat wij een telefonische reactie ontvingen van één van de medewerkers van Unizo waarbij ons doodleuk werd meegedeeld dat zij enkel de belangen van kleinhandelaars verdedigen en niet die van franchisenemers van grote ketens. Nochtans heeft men ons dat niet meegedeeld bij het jarenlang ontvangen van ons lidgeld. 

Mijn frustratie werd alleen maar bevestigd bij het lezen van jullie artikel waarbij Unizo alarm slaat met de 2,5% dalende verkoop bij de Belgische winkeliers. Voor dit resultaat zijn zij zelf mee aansprakelijk! Beter zou zijn dat ze hun beleid en visie mee laten evolueren met de huidige marktsituatie en e-commerce in plaats van vast te houden aan voorbij gestreefde waarden en normen. Zelfstandige ondernemers kunnen absoluut nog concurreren met binnen - en buitenlandse webshops maar dan moeten ze wel gesteund worden door de Belgische wetgeving en de Belgische zelfstandigenorganisaties (hallo VBO, hallo NSZ). 

Laat Belgische ondernemers hun openingstijden zelf vastleggen in samenwerking met hun personeel. Onze toegankelijkheid en nabijheid, service, dienst na verkoop en professioneel advies zijn troeven waar webshops niet tegen op kunnen. Zolang als wij ze ook 7 op 7 kunnen aanbieden en niet beperkt worden door voorbijgestreefde regels zoals de zondagsrust of de idiote wetgeving omtrent een ligging in al of niet toeristische zone. Laat dit een werkpunt zijn voor de zogenaamde Unie voor Zelfstandige Ondernemers. En, oh ja, ook ik sponsor nog altijd de lokale volleybalploeg en anderen.

Pieter Van Nerum, Brico Diest en Brico Geel




73 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Theo Beyens

    In Nederland is enkel jaren geleden een groot warenhuis keten ten onder gegaan aan de hoge huurprijzen . Men heeft zelf voor deze keten huurprijzen verlaagd om de kleinere winkeliers in de steden niet mee de dieperik in te sleuren . Het was vijf naar twaalf, keten is er niet meer .

  • Tom Faes

    Er wordt één ding uit het oog verloren. Meer en meer mensen hebben minder en minder uit te geven. Er worden meer flutjobs aan een laag loon aangeboden waardoor mensen al blij zijn dat er op het maand einde nog eten op de plank is.

  • Luc Van Hauwermeiren

    Mr De Croo heeft er toch voor gepleit dat we moeten digitaliseren en online kopen. Alleen heeft hij er niet bijgezegd dat men 1 euro maar 1 keer kan uitgeven.Tja en de liberalen zijn toch ook fervente Europeanen(of zijn ze in dit geval ultra nationalisten?)

  • chris velde

    Velen verkiezen ondoordacht webshops, de goedkoopste oplossing, geen files, geen gedrum. TOT ZE EEN GARANTIEPROBLEEM HEBBEN! Want dan is er mogelijk geen service, en geen gratis terugstuurbeleid (als de shop ondertussen nog bestaat?)

  • rik lagrou

    dan nog personeel die op zondag werkt heeft zijn rustdag in de week Maar ja en die speken over zondag rust Sinds er mensen om vrijdag rust dag te hebben Hoeveel zijn niet die graag weekend werk doen en week thuis zijn De politiek blijft steeds achter dan verwonderd hier geen grote bedrijven meer Wat ga je doen eens die grenzen voor alles open zal zijn Europa zal die de uitkering hier ook betalen!!of gezondheid zorg