Open Vld stelt verdubbeling voor: 160 euro boete voor middenvakrijders

Laenen
Middenvakrijders vormen de grootste ergernis van ruim een kwart van de Belgische chauffeurs. Open Vld wil de boete voor hen nu verdubbelen. "Rechts inhalen is vandaag een overtreding van de tweede graad. Middenvakrijden is daar vaak de oorzaak van, maar is slechts een overtreding van de eerste graad. Dat is niet logisch."

De wegcode is duidelijk: wie links inhaalt, moet na dat manoeuvre meteen weer rechts invoegen. Wie dat niet doet, begaat een overtreding van de eerste graad. Hij of zij riskeert een geldboete van 58 (bij onmiddellijke inning) tot 85 euro (bij minnelijke schikking). "Rechts inhalen is dan weer een overtreding van de tweede graad, met boetes van 116 tot 160 euro. Maar die fout gebeurt vaak omdat een andere chauffeur op het middelste rijvak blijft hangen", zegt Open Vld-Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu. Haar collega Tim Vandenput haalt er cijfers bij. In 2016 liepen 3.603 bestuurders tegen de lamp voor rechts inhalen, terwijl er 2.079 beboet werden omdat ze op de linker- of middenrijstrook bleven plakken.

De twee parlementsleden dienen nu een wetsvoorstel in om beide overtredingen even zwaar te bestraffen. "De politie zal dan wel een extra oogje in het zeil moeten houden. Maar wanneer het middenvakkleven een overtreding van de tweede graad wordt, zal de prioriteit sowieso verhogen", zeggen ze.

Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) opperde in december al om de boetes te verdubbelen. N-VA volgt de logica van de liberalen, maar dringt aan op effectieve controles. "Anders is het slechts een symbolische wijziging," zegt Kamerlid Daphné Dumery. CD&V'er Jef Van den Bergh wijst het idee evenmin af, maar heeft enkele bedenkingen. "Zo is rechts inhalen een duidelijk manoeuvre, terwijl middenvakrijden dat niet is. En waar de eerste fout voor rechtstreeks gevaar zorgt, doet de tweede fout dat niet."

VAB: "Boete is hoog genoeg, maar pakkans moet hoger"

Voor mobiliteitsvereniging VAB lijkt "de boete voor hardnekkig middenvakrijden hoog genoeg op dit ogenblik." Maar volgens Geert Popelier, woordvoerder van VAB is er wel "onvoldoende handhaving."

"Hardnekkig middenvakrijden is een vorm van zeer hinderlijk rijgedrag", zegt Geert Popelier. "Het dwingt andere weggebruikers soms tot rechts inhalen - wat ook verboden is - of ze moeten verschillende rijstroken oversteken, voor ze de middenvakrijder kunnen inhalen en dat veroorzaakt dan weer grote risico's voor andere weggebruikers."

De VAB-woordvoerder vindt anderzijds dat dit irritante gedrag "veel te weinig wordt gesanctioneerd, wellicht omdat het moeilijk vast te stellen is." Popelier denkt dat de plaag van het constant middenvakrijden eigenlijk pas goed kan worden aangepakt met camera's die rijstroken over een lange afstand observeren.




452 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Martyn Benson

    Jan Sierens - en wat reden had jij om in het midden rijstrook te riden? Als iemand kan je rechts passeren dan ben jij verkeerd. Zo simpel is het.

  • Zoran Pavicevic

    Hardnekkig middenvakrijden is inderdaad hinderlijk en moet aangepakt worden niet alleen door hogere boetes, maar ook door onze slecht onderhouden snelwegen in een sneller tempo duurzaam te herstellen en geen oplap werk. Als de rechterrijstrook niet door vrachtwagens in dpoorvorming getefen wordt, zit deze vol putten die na oplapwerk bulten worden. Logisch dat men op het middenrijvak blijft rijden, niet?

  • Jan Sierens

    Ben gisteren nog rechts ingehaald door een bumperklever. Ongeveer 30cm had hij over voor en achter om zijn maneuvre te doen. En moest ik mijn remmen niet dichtgooien zat ik ertegen. Meer controle is nodig om deze in de file zigzaggende wegpiraten van de weg te halen. Een middenvakrijder zal zijn les wel geleerd hebben met een kleine boete. Een wegpiraat niet.

  • luu di malinas

    Zeg mannekes het gaat over onnodig links rijden hé. Als de rechterrijstrook vol camions rijdt en jij steekt die voorbij is er geen probleem. Maar er rijden van die gevallen rond die in het weekend op een lege autostrade kilometers lang tegen 100 km/u op het middenvak blijven hangen terwijl er volop plaats is op het rechter vak. Dan zou jij twee vakken naar links moeten om dan terug twee vakken naar recht te komen om je weg te vervolgen. Daar gaat het over als men over ergernis praat.

  • Eddy Mertens

    Waar ze aich mee bezig houden die fake politici! Hebben ze ni echt niks anders om over te debatteren Arm Belgie In de US rijden ze 5 lanen naast elkaar... geen probleem Wel strenge controles op snelheidsovertreding en op teveel wijzigen van vak...