Open Vld schaart zich (deels) achter Ringland

Voorzitster Gwendolyn Rutten.
PHOTO_NEWS Voorzitster Gwendolyn Rutten.
In Antwerpen heeft Open Vld een nieuw mobiliteitsplan voor de regio voorgesteld, dat volgens de partij eindelijk een oplossing voor de aanwezige verkeers- en gezondheidsproblemen kan realiseren met een groot draagvlak onder alle betrokkenen. Het plan is een soort compromis tussen het Oosterweel-Noordtracé dat mee werd onderzocht in de voorbije Oosterweelstudies en het Ringlandproject dat de voorbije weken bijval kreeg van verschillende actiegroepen en duizenden Antwerpenaren.

Open Vld vreest dat het door de Vlaamse regering gekozen BAM-tracé (Oosterweeltracé) nooit gerealiseerd zal raken, onder meer omdat actiegroepen als stRaten-generaal en Ademloos over voldoende argumenten zouden beschikken om een procedure bij de Raad van State te winnen. "Vijf jaar stilstand is meer dan genoeg", vindt Bart Somers, Vlaams Open Vld-lijsttrekker in Antwerpen. "Dit plan kan zonder bijkomende studies uitgevoerd worden en al tegen 2020 voor een eerste verbetering zorgen."

Het nieuwe voorstel is een combinatie van de tangenten A102 (naar de E313) en Kallo-Haasdonk (van de Liefkenshoektunnel naar de E17) die een deel van het doorgaand verkeer van de stad moeten weghouden, het Ringlandproject dat de Antwerpse ring volledig wil overkappen en het Oosterweel-Noordtracé dat de Oosterweeltunnels naar een knooppunt verder ten noorden van de stad leidt.

"Eén miljard goedkoper"
"Het Oosterweel-Noordtracé staat bijna altijd op de eerste of tweede plaats in de plan-MER van de Oosterweelverbinding, terwijl het meer overkappingsmogelijkheden biedt, het verkeer er de stad minder doorkruist en het zelfs één miljard euro goedkoper is dan het BAM-tracé", stelt Vlaams parlementslid Dirk Van Mechelen. "Het beschikt dan ook potentieel over veel meer draagvlak, zeker nu er meer en meer consensus ontstaat over de overkapping."

Antwerps federaal lijsttrekker Annemie Turtelboom benadrukte op de presentatie uitdrukkelijk het belang van een volledige overkapping. "Niet volledig overkappen is zoals een perfect geïsoleerd huis waar steeds een raam openstaat", aldus de huidige minister van Justitie, tevens gemeenteraadslid in Antwerpen. "Dit staat voor ons erg hoog op het prioriteitenlijstje na de verkiezingen." Voor Van Mechelen moeten de fundamenten van het plan en de financiering ervan zelfs in het volgende Vlaamse regeerakkoord.

Norm voor andere steden
Het belang van een koerswijziging in het Oosterweeldossier is voor Open Vld des te groter omdat Antwerpen als grootste Vlaamse stad "steeds de norm zet voor de aanpak van andere steden". Somers, zelf burgemeester van Mechelen, stelt dat steden een "modern concept" nodig hebben waarbij auto's niet door het centrum gestuurd worden en de gezondheidsproblemen door verkeer worden aangepakt.

Tot slot wordt volgens Open Vld het nieuwe compromisvoorstel ook gedragen door vele ondernemers uit de ruime regio, zowel omwille van een goede ontsluiting van de haven als door de ontwikkelingsmogelijkheden die een overkapte ring kan bieden.