Open Vld: "Extra combiparkings rond Brussel dreigen op de lange baan geschoven te worden”

Lionel Bajart
BELGA Lionel Bajart
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) kondigde vorig jaar aan duizenden extra plaatsen voor auto's of fietsen te voorzien op combiparkings rond Brussel, maar die uitbreiding dreigt op de lange baan geschoven te worden. Dat zegt Vlaams parlementslid Lionel Bajart (Open Vld). Hij vraagt duidelijkheid over de plannen. 

In mei 2018 kondigde Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts aan 30 miljoen extra te investeren in combiparkings rond Brussel. Dat zijn parkings, vaak in de buurt van trein- of tramstations, waar mensen hun auto of fiets kunnen achterlaten en overstappen op een ander vervoersmiddel. In totaal zouden er 1.905 plaatsen bijkomen voor de auto, naast 2.143 fietsenstallingen. Die moesten er op drie jaar tijd staan.

Maar de capaciteitsuitbreiding dreigt er niet te komen. Dat zegt Lionel Bajart, Vlaams parlementslid uit Brussel voor meerderheidspartij Open Vld. "De aankondiging was één ding, maar in de praktijk lijkt de uitbreiding op de lange baan te komen", meent hij. Hij stelde parlementaire vragen aan Weyts, en leidt daaruit af dat het moeilijk op te maken is wanneer de uitbreiding er precies komt. "In mei 2018 was er al veel studiewerk verricht en was er een goed uitgewerkt plan dat zo snel mogelijk uitgevoerd moest worden. Nu blijkt dat het overgrote deel van de aangekondigde extra capaciteit zich toch nog in de studiefase bevindt, of dat de studies nog moeten worden opgestart", zegt Bajart. "Voor de extra parkeerplaatsen voor auto's is dat zelfs twee derde van de totale capaciteit.”

Bajart vraagt nu duidelijkheid van Weyts. "Dit is heel belangrijk voor Brussel. Er moet nu snel duidelijkheid komen wanneer die uitbreidingen er komen. Op deze manier lossen we de files en de problemen met luchtkwaliteit niet op.”

Volgens de minister zit het project op schema. “Het gaat over heel wat locaties, dus het is ook niet verwonderlijk dat er voor verschillende locaties nog studies lopen. Op andere locaties kunnen we daarentegen binnenkort al starten met de aanbestedingen”, aldus Weyts. “Deze combiparkings zijn trouwens in de eerste plaats belangrijk voor ons, Vlaams-Brabanders, meer nog dan voor de Brusselaars. Je kan er dus donder op zeggen dat we er vaart achter zetten.”




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jan De Bisschop

    Dit is dan ook een van de meest absurde maatregelen die men kan nemen.

  • Gilbert Vermeersch

    Dit probleem kan men structureel nooit oplossen, we leven met te veel op een te kleine plek en er komen nog bij en hebben volgens de VN dezelfde rechten als wij. Stakend Openbaar Vervoer één miljarden grote miskleun, om dat aan te passen moeten we het land herinrichten. Maar er is een RoodEcoloGroen licht aan het eind van de tunnel, die hebben voor alles een oplossing.

  • Mario Tersago

    Ze moeten weer niet beginnen met wijzen.. Tracht eerst structurele oorzaken aan te pakken. Maak wagens niet langer fiscaal aantrekkelijk zoals tankkaarten, salariswagens e.d. stimuleer de mensen eerst voor alternatieve middelen en verbeter de huidige dienstverlening inzake openbaar transport ipv de brandjes weer te blussen. Zo creeërt men enkel een opeenstapeling van problemen en pakt men enkel de symptomen aan ipv de ziekte.

  • bob jansens

    waarom zo veel investeren in parkings rond Brussel; dat men eerst eens de station parkings opnieuw gratis maakt

  • patrick morel

    Ik dacht dat alles op de lange baan kwam tenzij als het om extra lasten en belastingen gaat.