Ga naar de mobiele website
^ Top

Op deze manier zal Wegen en Verkeer de siliconen verwijderen van de Antwerpse ring

Photonews
Nog altijd zijn er twee rijstroken dicht op de Antwerpse ring richting Nederland. Nadat tal van pogingen op niets zijn uitgedraaid, zal het Agentschap Wegen en Verkeer nu na een geslaagde test het bovenste laagje van het asfalt fijnfrezen en afschrapen. Zo kunnen ze de ingesijpelde siliconen verwijderen. 

Het blijkt een bijzonder hardnekkig goedje, de 2.000 liter vloeibare siliconen die over 1,1 kilometer over de Antwerpse ring is uitgesmeerd. Al bijna 24 uur proberen de Antwerpse brandweer, de civiele bescherming en het Agentschap Wegen en Verkeer de weg met vereende krachten opnieuw vrij te krijgen, maar tot nu toe zonder resultaat. De avondspits in Antwerpen verloopt dan ook behoorlijk chaotisch.

De behandeling met het fijnfrezen komt er nadat de brandweer gisterenavond eerst probeerde de siliconen van het wegdek schoon te spuiten, met hulp van de civiele bescherming. "Dat lukte behoorlijk voor de bovenste laag”, legt Jasmien O van de Antwerpse brandweer uit. “Maar het product was ook ingesijpeld in het wegdek.” 

BELGA

Korrels

En daar ligt het grootste probleem. Afspuiten met hoge druk lukte niet, net als onder stoom met gespecialiseerde machines het wegdek afborstelen. De verschillende detergenten die de civiele bescherming gebruikte, leverden ook geen resultaat, evenmin als zuur, dat geen effect heeft op vloeibare siliconen. De weg afschrapen was ook geen optie, omdat dat enkel kan met asfalt, en niet met beton.

Uiteindelijk zetten de hulpdiensten absorberende korrels in, die wel een kleine tijdelijke oplossing boden, maar geen structurele. Auto's konden er vanochtend aan lage snelheid over rijden, maar eens de korrels platgereden waren, verloren ze hun effect en werd het wegdek opnieuw spiegelglad. 

Photonews

Proefboringen

Wegen en Verkeer moeide zich daarom met het incident en heeft deze ochtend de stroefheid van het wegdek getest. De resultaten waren negatief. Door boringen in het wegdek is daarna onderzocht hoeveel siliconen er in het wegdek gesijpeld zijn. 

AWV testte vanmorgen de grip op de weg, maar de resultaten waren negatief: de weg bleek te glad.
Photonews AWV testte vanmorgen de grip op de weg, maar de resultaten waren negatief: de weg bleek te glad.

Uit de bevindingen van de proefboringen bleek dat de doorsijpeling van het product in het betonnen wegdek minimaal was. AWV is daarop in de loop van de vooravond gestart met het fijnfrezen van een zeer dun laagje van het wegdekDe methode werd eerst getest op een proefstrook van zo’n 100 meter. Dat leverde het gewenste resultaat op en nu wordt vervolgens het hele stuk van 1,1 kilometer op die manier aangepakt. 

"De losgekomen materie zal opgeveegd worden. Het is in een latere fase niet nodig om opnieuw te herstellen. Daarvoor is de laag te dun en zal het ook amper voelbaar zijn", zegt Jef Schoenmaekers van het Agentschap Wegen en Verkeer.

Morgenochtend voor de ochtendspits moeten de twee rijstroken opnieuw beschikbaar zijn.

Photonews
Meer over



29 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • JAN krommentak

    Dit is de 2 de maal in korte tijd dat wij geconfronteerd worden met zo een probleem een gewone vrachtwagen die vloeibare stoffen vervoerd de vorige keer was het verf nu siliconen moet men niet alle vloeibare producten in citernes vervoeren en deze mannier van transport afschaffen dit is veel te gevaarlijk , vloeistoffen bewegen en de reacties zijn soms onvoorspelbaar bij uitwijk manoeuvres of bruusk remmen

  • Andres Michiels

    Ďirk Adriaensen, hoe zouden de Hollanders het dan weer o zo goed en snel gedaan hebben denk je? Een beetje respect voor onze brandweer en aanverwanten zou wel passen hier eh.

  • Frans Cuvé

    Wat een klucht weer.....only in Belgium zullen ze weer zeggen...

  • Peter Gijselaar

    Geef ze een schopje en een emmertje.

  • jules vandenberge

    Afgesloten houden, missh overwegen mensen dan een alternatief.

Meld een bug