Op deze 21 plaatsen komen er nieuwe trajectcontroles

Kristof Pieters
Tegen eind dit jaar komen er op 21 plaatsen langs Vlaamse gewestwegen nieuwe trajectcontroles bij – goed voor 55 kilometer waar de snelheid tussen twee punten automatisch zal worden gecontroleerd. Als ze werken, tenminste. Want veel van onze bestaande trajectcontroles kampen al lang met technische problemen.
Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) maakte gisteren bekend dat de nieuwe trajectcontroles nu worden besteld. Het is de bedoeling dat ze tegen eind 2020 geïnstalleerd zijn. Op 21 plaatsen in totaal: 7 in Limburg, 6 in Oost-Vlaanderen, 6 in West-Vlaanderen en 2 in Antwerpen. Nieuw is dat de gekozen plaatsen afgestemd zijn met lokale besturen. Peeters wil dit ook in de toekomst verder uitrollen. “Hun input is waardevolle informatie die kan bijdragen tot een verhoging van de verkeersveiligheid op onze Vlaamse wegen”, zegt minister Peeters. Het geld van verkeersboetes van trajectcontroles op gewestwegen vloeit terug naar het Vlaamse verkeersveiligheidsfonds. Dat wordt gebruikt om verdere initiatieven ter verhoging van de verkeersveiligheid te financieren.

Voor de volledigheid: sinds begin 2019 doken heel wat problemen op met veel van de al bestaande trajectcontroles in Vlaanderen. Door technische problemen werkten ze gewoon niet. Minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V) maakte eerder al bekend dat de federale politie vorig jaar software bestelde om de problemen voorgoed op te lossen. Hij schatte dat dit tegen eind vorige maand zou gebeurd zijn. Of dat intussen daadwerkelijk het geval is, kon de federale politie gisteren niet zeggen.

Met de nieuwe trajectcontroles erbij zullen er 110 trajectcontroles zijn, op 55 verschillende locaties. Samen goed voor 160 kilometer aan controles op onaangepaste snelheid.

Op deze 21 plaatsen komt er trajectcontrole:

Limburg

N746 in Lommel

N716 in Herk-De-Stad

N78 in Maaseik

N69 in Tongeren

N729 in Hasselt

N721 in Bree, Maaseik

N757 in Kinrooi, Maaseik

West-Vlaanderen

N32 in Zedelgem, Torhout

N313 in Staden

N32 in Zedelgem

N308 in Poperinge

N9 in De Haan, Zuienkerke

N307 in Zuienkerke

Oost-Vlaanderen

N9 in Lievegem

N60 in Nazareth

N405 in Ninove

N46 in Oudenaarde

N42 in Lierde, Geraardsbergen

N9 in Lede, Wetteren

Antwerpen

N117 in Essen

N19 in Westerlo, Geel




126 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • ivan aerts

    In coronatijd primeert de boete garantie. Te triestig voor woorden!

  • Ronny Ooijen

    Gaston FOUBERT, het klopt dat deze niet gisteren zijn besteld. Voormalig minister van binnenlandse zaken Jambon zorgde ervoor dat de aanbesteding van ANPR camera's terecht kwam bij iemand (Trafiroad) die in 2015 zijn corruptie en fraude zaak mocht afkopen. Jambon verklaarde al eerder dat hij 3000 van zulke camera's wil. 3000 stuks kosten 110 miljoen euro en jaarlijks 2,5 miljoen aan onderhoud.

  • Jos Nijs

    ik ben dat rechts gedoe in vlaanderen beu. ik stem links de volgende keer, zeker weten.

  • Ronny Biesen

    Belgie is een boeteland. De automobilist wordt puur gepest en afgestraft met boetes en belastingen. Maar om in deze tijd geld met een tekort van 14 miljard nog meer geld uit te geven is misdadig. Niets kan dit verantwoorden. En dan nog daarbovenop de corona crisis, maar blijkbaar zijn boetes het meest belangrijk.

  • Christian Delgoffe

    Waarom wordt dat geld niet gestoken in wegenwerken om de kwaliteit van onze wegen te verbeteren ?