Ook Brussel wordt lage-emissiezone en bant 20 jaar oude dieselwagens

photo_news
Het volledige Brusselse gewest wordt vanaf 2018 een lage-emissiezone. Dat staat in het Lucht-, Klimaat- en Energieplan waarover de Brusselse regering donderdag een akkoord heeft bereikt. Vanaf 2018 is het hoofdstedelijke gewest verboden terrein voor dieselwagens die voor 1997 gebouwd zijn. Het doel is om tegen 2025 de broeikasgassen in Brussel met 30 procent te verminderen en zo de luchtkwaliteit aanzienlijk te verbeteren.

De meest in het oog springende beslissing is de instelling van een lage-emissiezone (LEZ) voor het volledige Brusselse gewest vanaf 2018, aangezien de luchtvervuiling in Brussel voornamelijk afkomstig is van het verkeer. De Europese Commissie lanceerde begin vorige maand een inbreukprocedure tegen België omwille van de overschrijding van de limietwaarden voor NO2 in Brussel. De luchtvervuiling zou in België jaarlijks 12.000 vroegtijdige overlijdens veroorzaken, waarvan 620 in Brussel.

Strak tijdskader
De Brusselse regering heeft gekozen voor een strak tijdskader vanaf 2018. Dieselvoertuigen die voor 1997 ingeschreven zijn kunnen dan niet meer in het Brussels gewest circuleren. In 2019 is het gewest verboden terrein voor dieselwagens Euro 2 (voor 2001 ingeschreven). Het jaar nadien geldt het verbod voor Euro 3-wagens (ouder dan 2006), in 2020 voor Euro 4-wagens (ouder dan 2011) en in 2025 mogen ook de Euro 5-diesels (ingeschreven voor 1 september 2015) niet meer binnen. Wat de benzinevoertuigen betreft, geldt vanaf 2019 een verbod op benzinewagens die voor 1997 zijn ingeschreven (Euro 1). De Euro 2-benzinevoertuigen (voor 2001 ingeschreven) worden vanaf 2025 uit het gewest geweerd.

Intelligente camera's
De controle op de LEZ zal niet gebeuren met een vignet, het instrument waarvan aanvankelijk was uitgegaan, maar met intelligente camera's. Bij een vignet betaalt iedereen en is de pakkans laag, lichtte staatssecretaris van Digitalisering Bianca Debaets toe. "We hebben gekozen voor intelligente camera's die geplaatst zullen worden op de toegangswegen van het gewest en in enkele gemeenten. Het gaat om camera's met automatische nummerplaatherkenning, die gekoppeld worden aan de databank van DIV. Ze kunnen ook ingezet worden voor andere doelen, zoals snelheidscontroles en het opsporen van geseinde voertuigen en wagens die niet verzekerd of gekeurd zijn", stelde Debaets.

Voorbeeld
Voor minister-president Rudi Vervoort is de goedkeuring van het plan een belangrijk moment. "De beweging is in gang gezet en kan niet meer gestopt worden," zei hij bij de voorstelling van het plan, dat in totaal 64 maatregelen telt. "Brussel wil een voorbeeld worden op het vlak van duurzaam stedelijk beleid."

Aankondigingspolitiek
Brussels N-VA-parlementslid Liesbeth Dhaene is sceptisch. "Goed nieuws, maar ik heb grote vragen of Brussel de aangekondigde deadline voor de invoering van de permanente lage-emissiezone wel zal kunnen halen", reageert ze. "Ik hoop dat dit weer geen staaltje is van Brusselse aankondigingspolitiek om het nadien op de lange baan te schuiven. Het zou een slag in het gezicht zijn van alle Brusselaars die luidkeels roepen om een efficiënt beleid waarbij de Brusselse luchtverontreiniging wordt aangepakt."

Permanent
Minister van Mobiliteit Pascal Smet was tevreden dat het uiteindelijke plan verder gaat dan wat in het regeerakkoord voorzien was. De lage-emissiezone geldt niet enkel voor de piekmomenten van hoge vervuiling, maar wordt permanent en zal in heel het gewest van toepassing zijn, goed voor 161 km².