Ga naar de mobiele website
^ Top

Ook Brussel weert vuile auto's: "Regels overtreden? 350 euro boete"

Wie Brussel in wil met een te vervuilende auto, zal een dagpas moeten aanschaffen.
Photo News Wie Brussel in wil met een te vervuilende auto, zal een dagpas moeten aanschaffen.
Vanaf 1 januari volgend jaar worden ze ook in onze hoofdstad geweerd: de oude dieselwagens. Wie nog rondtuft met een voertuig van 25 jaar of ouder, moet een dagpas aanschaffen wanneer hij of zij het Brusselse gewest binnen wil (kostprijs: 35 euro). Wie de regels overtreedt, mag zich aan een boete verwachten (350 euro).

Na Antwerpen voert ook Brussel een lage-emissiezone in. Concreet: wie met een vervuilende dieselauto of bestelwagen rijdt, is niet meer welkom. Het Brusselse gewest controleert via intelligente camera's en scant nummerplaten. "Tegen het eind van dit jaar zullen al op 63 plekken 90 camera's hangen", zei Brussels staatssecretaris Bianca Debaerts (CD&V) gisteren op een persconferentie. Begin volgend jaar zullen ook camera's hangen op alle grote invalswegen, aan de tunnels en de Kleine Ring.

Wie met z'n vervuilende wagen toch de stad in wil, zal dat nog kunnen, maar moet een dagpas aanvragen. Daarvoor betaalt de eigenaar 35 euro. Opgelet: dergelijke pas kan slechts acht keer per jaar worden bekomen. Wie die regel overtreedt, krijgt een boete van 350 euro.

Al zullen bestuurders de eerste negen maanden geen boetes moeten betalen. Ze krijgen wel een waarschuwing in de bus. "Je moet mensen de kans geven zich aan te passen", zegt minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a). "Boetes uitdelen is niet ons doel, wel de luchtkwaliteit verbeteren."

Kritiek

Critici reageren sceptisch. "Het is een goede maatregel, al is het niet voldoende", zegt Tim Cassiers van Bral, een beweging die ijvert voor een duurzaam Brussel, aan De standaard. "Zeventig procent van de ongezonde lucht in de hoofdstad is afkomstig van het verkeer, veel meer dan in Vlaanderen. De lage-emissiezone haalt de meest vervuilende voertuigen weg, maar die worden dan gewoon vervangen. Voor driekwart van de auto's die geweerd worden, komt een andere in de plaats."

Wat er gebeurt met buitenlandse bestuurders en of de Privycommissie haar fiat geeft, is nog niet duidelijk.




31 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Dilien Jozef

    mijn auto is toch gekeurd, in een erkend keuringsstation, voor de openbare weg!

  • wim dooms

    En de vervuilde bedrijven ??? Moeten die ook tax betalen ????

  • Erwin Stok

    Met wat voor een zever ben je bezig in Belgenland, het land van de groene kabouterkes die de wereld gaan verbeteren. Wat gaan ze doen met auto's? verkopen naar Afrika en de vervuiling op wereldniveau gaat gewoon verder. Geef die mensen dan een premie om een groener voertuig te kopen. Maar nee, het is hem enkel om het geld te doen en niet om de natuur. Wat met treinen, bussen, vrachtwagens, industrie, enz...? Vuile lucht stopt niet aan de stadsgrenzen hé!

  • raf janssens

    Als men eerst alle invalswegen versmalt waardoor het verkeer meer stilstaat dan rijdt, moet men nadien niet klagen dat de luchtkwaliteit slechter wordt. De federatie van Belgische autoverkopers feliciteert hierbij het Brusselse gewest met deze maatregel.

  • armand mudah

    zorg voor een goede doorstroming van het verkeer groene golf , wegversmallingen en chicanes weg , meer parkeerplaatsen en weg is het rondjesdraaien , geen voorrang meer voor voetgangers weg het stilstaan met draaiende motor ,zorgt voor minder verbruik dus minder vervuiling maar minder verbruik is ook minder aksijnzen btw en taksen en dat willen ze absoluut niet

Meld een bug