Ongezonde lucht op twee op drie Belgische basisscholen: "Dit moet onze politici wakker schudden"

Archiefbeeld
Lukas Archiefbeeld
Twee op drie basisscholen in ons land kampen met ongezonde lucht. Dat blijkt uit een meting van Greenpeace bij 222 lagere scholen. Op 61 procent van de onderzochte scholen is de luchtkwaliteit slecht tot dramatisch. Slechts 3 procent van de scholen kent een goede luchtkwaliteit. Greenpeace spreekt van "zeer onrustwekkende resultaten".

Afgelopen najaar onderzocht Greenpeace op 222 scholen in België de luchtkwaliteit. Het onderzoek liep vier weken van midden november tot midden december 2017 bij 222 scholen, waarvan 64 procent in Vlaanderen lag, 17 procent in Brussel en 19 procent in Wallonië. Van de deelnemende scholen bevindt 54 procent zich in stedelijk gebied en 46 procent in landelijk gebied.

Er werd gemeten naar stikstofdioxide (NO2), wat algemeen een goede indicator is van luchtvervuiling en nauw verbonden is aan de uitstoot van dieselwagens. Bovendien valt dit makkelijk te meten zonder dure apparatuur. Greenpeace gebruikte als uitgangspunt dat er vanaf 20 microgram NO2 sprake is van een matige luchtkwaliteit die zo oploopt tot meer dan 40 microgram NO2 en een 'wettelijk ontoelaatbare luchtkwaliteit'. Er werd gemeten aan de schoolpoort, in de klas en op de speelplaats.

Omdat het aantal dieselwagens in België er stelselmatig op achteruit gaat, zal de kwaliteit van de lucht aan de scholen op termijn sowieso verbeteren. Dat stelt de automobielfederatie Febiac in een reactie op een onderzoek van Greenpeace naar de luchtkwaliteit op scholen. Voorts wil Febiac de kiss-and-ridezones verder van de speelplaats installeren, de verkeersstromen verder van de onmiddellijke schoolomgeving laten leggen en de toegang tot de school zo veel mogelijk weghouden van de drukste verkeersas.

De automobielfederatie benadrukt dat het positief is dat er onderzoek wordt gedaan naar de luchtkwaliteit aan de schoolpoort. Toch wordt er kritiek gegeven op het feit dat Greenpeace normen hanteerde die strenger zijn dan de huidige Europese normen. "Het is wat té makkelijk om zelf de norm te bepalen, dan kies je zelf hoeveel scholen veilig of onveilig zijn." 

Zes op tien scholen zorgwekkend

De grote conclusie is dat in 6 op de 10 scholen een luchtkwaliteit gemeten werd die zorgwekkend tot ronduit slecht is en boven de 20 microgram NO2 gaat. Bij 76 scholen, een derde, was de luchtkwaliteit aanvaardbaar (tussen 10 en 20 microgram NO2). Slechts 3 procent of 7 scholen kenden een goede luchtkwaliteit van lager dan 10 microgram NO2. 

De milieuorganisatie trekt bij de resultaten aan de alarmbel. "Er is ambitie en een concreet beleid nodig", zegt Joeri Thijs, expert Mobiliteit en Luchtkwaliteit bij Greenpeace. "De conclusies van dit onderzoek moeten onze politici wakker schudden. Zodat ze eindelijk maatregelen nemen om burgers te beschermen tegen deze vervuiling die ons elke dag vergiftigt."

(Lees verder onder de afbeelding)

De resultaten van het Greenpeace-onderzoek grafisch voorgesteld. Slechts 3 procent of 7 scholen kenden een goede luchtkwaliteit van lager dan 10 microgram NO2.
Greenpeace De resultaten van het Greenpeace-onderzoek grafisch voorgesteld. Slechts 3 procent of 7 scholen kenden een goede luchtkwaliteit van lager dan 10 microgram NO2.

Lagere levensverwachting

Dirk Avonts, professor aan de faculteit Geneeskunde van de UGent, waarschuwt dat de vervuilde lucht zowel op korte als lange termijn gevolgen kan hebben voor de gezondheid van de kinderen. "Kinderen met gevoelige luchtwegen kunnen na meer dan een half uur te maken hebben met een vernauwing van de luchtwegen. Dat kan een astma-aanval uitlokken", zo klinkt het. "Bij het sporten vergroot ook de kans op inspanningsastma." 

Op lange termijn zijn de gevolgen moeilijker vast te leggen, omdat daarvoor ook moet gekeken worden naar andere factoren, zoals de luchtkwaliteit in de thuisomgeving. "Maar we weten wel dat een slechte luchtkwaliteit op lange termijn de ontwikkeling van de longen kan beïnvloeden. Een mindere ontwikkeling als adolescent kan dan leiden tot een lagere levensverwachting." 

"Overheid moet verantwoordelijkheid nemen"

Ook GO!, het Vlaamse gemeenschapsonderwijs, reageerde inmiddels op het onderzoek. Volgens afgevaardigd bestuurder Raymonda Verdyck ligt de bal in het kamp van de overheid. "De resultaten zijn zorgwekkend", zegt Verdyck in een statement. "Maar het gaat om een probleem dat niet door de scholen zelf kan worden aangepakt. We hopen dat de overheid haar verantwoordelijkheid zal nemen."

Momenteel zijn er vanuit het GO! zelf nog geen concrete initiatieven om de overheid aan te spreken op het probleem. Er komt wel een algemeen dossier waar onder andere ook de luchtkwaliteit wordt besproken. Dat dossier gaat volgend jaar richting de nieuwe regering. 

Katholiek Onderwijs Vlaanderen reageert voorlopig nog niet op het nieuws. De onderwijskoepel wil eerst het volledige rapport doornemen.




78 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Robert DE REU

    Wat een onzin allemaal toen ik in het lagere onderwijs zat stond de kolen en brandhoutkachel midden in de klas, en toch komisch het is die generatie die nu tot de bevolking hoort die steeds ouder wordt ( vergrijzing ), begrijpe die begrijpe kan.

  • Arthur Houben

    Dat politici nog maar wat schone lucht gaat kopen in Rusland, dan! Waar gaat dit weer over, man man...ze moeten de zondebokken diesel, houtkacheltje enz voor de burger weer platbranden zulle: de hoogste boom in!En minder lang leven? Daar werkt de politiek toch op,dan hebben ze nog meer pensioenen om in eigen zak te steken!

  • Karel Van Geel

    Volgens de normen van de greenpeace terroristen dan toch. De wettelijke normen zijn niet overschreden. Ik kan ook langs de autostrade gaan staan en zeggen dat iedereen die 120km/hr rijdt een snelheidsovertreding doet want mijn normen zijn 60km/hr.

  • geert vlietinck

    George Verbeek een houtkachel brandt hoop en al 5 tot 6 maanden op een jaar een diesel 12 maanden we kunnen er niet omheen dat het zware verkeer slecht is voor het milieu (mijn camper is ook een diesel).

  • Rony Len

    Waarom wordt er nooit gepraat over de vervuilende schepen,treinen en vliegtuigen? Omdat die niet van de gewone man zijn waar ze in zijn zakken kunnen zitten,nochthans dievvervuilen meer dan alle auto's en kachels te samen.