Ongeveer de helft van de treinen zal rijden tijdens staking zaterdag

Photo News
Tijdens de staking van de onafhankelijke spoorbond OVS, zaterdag, zal ongeveer een op de twee treinen rijden. Dat meldt de NMBS. Zij betreurt dat “reizigers voor de tweede keer in een maand tijd de dupe zullen zijn van een actie van een enkele vakbond”.

De maatschappij werkte voor zaterdag een minimumdienstverlening uit op basis van het treinbegeleidingspersoneel dat heeft aangegeven te zullen werken. Daardoor zou 53 procent van de treinen rijden in vergelijking met de dienstregeling op een normale zaterdag.

Volgens de NMBS zullen de meeste treinen naar het muziekfestival Pukkelpop, naar de kust en naar de Ardennen rijden. Maar extra treinen naar de kust of naar andere toeristische bestemmingen, zoals die soms ‘s weekends worden ingelegd, zullen er niet zijn. Ook de IC-treinen Mol-Hasselt en Knokke-Brugge rijden niet. Andere IC-treinen rijden mogelijk minder frequent of stoppen niet in alle stations. Ongeveer de helft van de S-treinen en twee derde van de L-treinen zouden rijden.

Op de website van de NMBS staat al een algemeen overzicht van de verwachte hinder. Vanaf vrijdagochtend kunnen reizigers hun specifieke reisweg opzoeken via de online routeplanner van de spoormaatschappij.

De staking heeft overigens geen gevolgen voor de internationale treinen. De hogesnelheidstreinen Thalys, Eurostar en ICE rijden volgens het normale schema. Ook de Beneluxtrein Brussel-Amsterdam is operationeel. Internationale reizigers krijgen de waarschuwing dat hun aansluiting in België geïmpacteerd kan zijn, voor of na hun internationale traject.

Het wordt de tweede zaterdagse staking van de spoorbond OVS in minder dan een maand tijd. De vorige keer, op 27 juli, reden iets meer treinen: zowat drie op de vijf. Aanleiding van de acties is de problematische verlofsituatie van de treinbegeleiders. 




33 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ludo Wouters

    Waarom zijn het altijd de socialisten die staken? En Christel, ik heb ook continue shiften gewerkt. Je werkt niet ELK weekend, niet ELK jaar met Kerstmis of met Nieuwjaar, Over de agressie heb je wel gelijk, dat zou nooit mogen gebeuren.

  • Stefaan De Vos

    Let wel dat de treinbegeleiders dankzij een bijzondere NMBS-regeling over 52 dagen verlof beschikken. Extra aanwervingen eisen om alle verlof te kunnen opnemen klinkt in dit geval zeer merkwaardig. Wijzig die bijzonder gunstige werk- en verloftijdregeling, dan kan het aantal verlofdagen met 20 tot 30 pct dalen tot een niveau waarover iedere gemiddelde werknemer beschikt en lijkt het probleem deels opgelost. Waarom doen onderzoeksjournalisten op bvb de openbare daar geen onderzoek naar?

  • johan vankeirs

    Er zijn er hier velen die onterecht kritiek hebben.Ga eens op toer met de treinen in het buitenland o.a in het zuiden van spanje en frankrijk ,dat is nog andere koek.Niet altijd klagen mensen eerst ééns vergelijken.

  • Patrick Martens

    Heel de boel moest platliggen.En heel week-end lang.

  • marc castermans

    Het treinbeleid is al decennialang in handen van de socialisten en hun vakbond, dus al wat verkeerd loopt dient bij hen gezocht te worden. De NMBS is al even lang een stalplaats (lees wingewest) voor linkse militanten en oh wee als aan die voordelen en privileges geraakt wordt.