Ongeval in Buizingen: NMBS en Infrabel in verdenking gesteld

NMBS en Infrabel zijn door de onderzoeksrechter in verdenking gesteld in het dossier van de treinramp in Buizingen van 15 februari 2010. Dat melden de spoorbedrijven zelf in een persbericht en wordt bevestigd door het parket van Halle. Het voegt eraan toe dat ook een treinbestuurder in verdenking is gesteld.

Het gaat om de bestuurder van één van de twee treinen die in de ochtend van de spoorramp ter hoogte van Buizingen tegen elkaar botsten. Wellicht is het de bestuurder van de trein die langs het al dan niet werkende stoplicht is gereden.

NMBS en Infrabel beloven hun volle medewerking te verlenen aan het onderzoek. "De onderzoeksrechter meent dat in de huidige stand van zijn onderzoek elementen aanwezig zijn die de opname van beide bedrijven in het dossier rechtvaardigen", zeggen Infrabel en de NMBS. Ze verduidelijken niet waarom die stap gezet werd, maar volgens de bedrijven gaat het om "een voorzienbare en te verwachten stap binnen de gerechtelijke procedure".

Het onderzoek is volgens het parket nog niet afgesloten. De drie partijen krijgen nu toegang tot het strafdossier en het zeer uigebreide expertiseverslag. Ze kunnen ook nog bijkomend onderzoek vragen. Wanneer alles rond zal zijn, is nog niet duidelijk.

Op 15 februari 2010 botsten de stoptrein Leuven-'s Gravenbrakel en de IC-trein Quévrain-Luik ter hoogte van Buizingen. Behalve de 19 doden vielen er bij de treinramp ook 162 gewonden, onder wie 11 zwaargewonden.