Onderzoeker maakt verkeer veiliger door lessen te trekken uit bijna-ongevallen: gedaan met wachten tot er doden vallen

Vias institute
Moeten er eerst doden vallen voor er wat gedaan wordt aan onveilige situaties op de weg? De vraag rijst na elk verkeersdrama. Mobiliteitsexpert Tim De Ceunynck (31) vindt dat cynisch. In plaats van ongevallen te analyseren, gaat hij op zoek naar bijna-ongevallen. Die legt hij op video vast, om proactief uit te zoeken hoe je kan ingrijpen voor er slachtoffers vallen.

Je hebt 10% van dit artikel gelezen




10 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Rudy De Wever

    30 jaar later en de mobiliteitsexpert wordt wakker, welkom in de privé sector waar dit al decennia’s wordt toegepast.

  • FRANÇOIS DE RIDDER

    Het word den hoogsten tijd dat men de argeloze fietsers gaat aanpakken die aan alle verkeersregels hun laars vegen

  • Bruno Draulans

    Als Weyts nu het lef had om iedereen om de 10 jaar opnieuw een theoretisch examen te laten afleggen, dan zou ook al veel veranderen. Met name de chauffeurs die niet capabel zijn om met de wagen te rijden, vallen af. En kom niet af met argumenten als:" dan neem je hun vrijheid af".

  • Ludwig Vanden Boer

    Het is niet alleen de zware voet, het is ook de onwilligheid van de 'zwakke' weggebruiker, maar die wordt altijd in het gelijk gesteld.

  • wim rooyakkers

    België staat in de top vijf van verkeersslachtoffers,en dat zegt genoeg over ons wegennet,en de rij kunst van de Belg,die vaak met een zware voet of onvoldoende kennis rondrijden.