Onderzoek UGent: “Totaalverbod op alcoholreclame is noodzakelijk”

Illustratiebeeld.
Thinkstock Illustratiebeeld.
Een totaalverbod op alcoholreclame is noodzakelijk om de volksgezondheid te verzekeren. Dat is de conclusie van een studie in opdracht van het Federaal Wetenschapsbeleid (BELSPO), waarover De Morgen vandaag bericht. 

Promotor Tom Decorte en zijn collega's vergeleken de impact van alcoholmarketing in verschillende Europese landen met elkaar. In een tweede deel van de studie werd er bij zowel de alcoholindustrie als de gezondheidssector gepeild welk type regulering zij als het beste zien.

"Frankrijk is een heel stuk strenger dan België. Ondanks de vrees voor een economisch bloedbad koos het land ervoor om al in 1991 sportevenementen niet meer te laten sponsoren door alcoholische merken", zegt onderzoeker Ruben Kramer. "Het wereldkampioenschap voetbal in 1998 toonde dat de vrije plekken meteen ingevuld werden door andere bedrijven."

Positievere houding en toename van alcoholgebruik

In België moet het “Convenant inzake reclame voor en marketing van alcoholhoudende dranken” de verschillende belangen in discussie over alcoholreclame verenigen. Volgens de onderzoekers doet dit convenant echter onvoldoende om de volksgezondheid te beschermen. 

Zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat niet alleen de inhoud van reclame, maar ook de totale hoeveelheid aan alcoholreclame waaraan iemand wordt blootgesteld leidt tot een positievere houding tegenover alcohol en een toename van het alcoholgebruik. 

“Toch zijn er in het Belgische Convenant nagenoeg geen regels opgenomen die het verspreiden van alcoholmarketing inperken. Bovendien kunnen de restricties op reclameboodschappen door marketeers al te eenvoudig worden omzeild”, zeggen de onderzoekers.

“Volksgezondheid niet in acht genomen”

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) houdt toezicht op de naleving van de code en oordeelt over mogelijke overtredingen. Maar daar slaagt ze volgens de onderzoekers niet in: de volksgezondheid wordt nauwelijks tot niet in acht genomen. “De JEP is een zelfregulerend orgaan van de industrie. Het is niet in hun belang om de volksgezondheid te beschermen”, zegt Kramer.

Onder meer daarom pleiten de onderzoekers voor een algemeen verbod op alcoholreclame in België. Ze kijken ook naar andere maatregelen die leiden tot een betere bescherming van de volksgezondheid: het beperken van het aanbod van alcohol en het verhogen van de prijs en van de leeftijdsgrens voor de aankoop van alcoholhoudende dranken. 

Het effect van deze maatregelen is pas optimaal wanneer ze deel uitmaken van een geïntegreerd en totaal alcoholbeleid, luidt het. En dat is de taak van de overheid. De onderzoekers dringen dan ook aan op de ontwikkeling van een wetgevend kader. 

Als je echt iets wilt verbieden, verbied dan het product

“Totaalverbod is naïef”

De Unie van Belgische Adverteerders (UBA) noemt een totaalverbod naïef. “Als je echt iets wilt verbieden, verbied dan het product", klinkt het. Ook minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) loopt niet warm voor zo'n verbod. "Verbieden om te verbieden haalt nauwelijks iets uit", zegt haar woordvoerder. "Niet iedereen die al eens een fles wijn of een pintje koopt in een nachtwinkel is een probleemdrinker of toekomstig alcoholist.”

Het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD) is dan weer “100 procent voorstander van een totaalverbod”. “Omdat we weten wat de invloed is van reclame op gebruik”, zegt Marijs Geirnaert, directeur van VAD. “Hoe de situatie er nu voor staat is pure zelfregulering. De JEP wordt voornamelijk gestuurd door de reclamemarketing.” Geirnaert verwijst ook naar Frankrijk als voorbeeld. “In ons buurland mogen sinds geruime tijd alleen nog maar de fles en het etiket van alcohol getoond worden. Het alcoholverbruik is daar enorm gedaald.”

Strengere regels

Reclame voor alcoholische dranken moet binnenkort wel beantwoorden aan strengere regels. Wie de regels herhaaldelijk overtreedt, riskeert een boete die kan oplopen tot 10.000 euro. Dat staat in een convenant waarover De Block een akkoord heeft bereikt met de Raad voor de Reclame, de Federatie Vinum et Spiritus en de Federatie van Belgische Brouwers. 

“Het onverantwoord gebruik van alcohol heeft nefaste gevolgen voor de gezondheid. Dat is iets waar alcoholproducenten absoluut rekening mee moeten houden als ze reclame maken”, motiveerde de minister de verscherpte regels en controle eerder deze maand.




39 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • GERARD DE PELECIJN

    Valse reclame wordt nu ook dagelijks door de politiekers gemaakt en is dus ook nog slechter voor onze gezondheid!

  • michael baeyens

    Zouden ze niet beter maken dat al die moslimextremisten hier het land uitgezet worden voor de volksgezondheid?! Kwestie van prioriteiten stellen natuurlijk, man,man,man...

  • Tina Colpaert

    Met of zonder reclame je drinkt zoveel en wat jezelf wil straks word dat hier een dictatuur je mag niet die of dat misschien taxen op van alles en nog ook verbieden want betalen dat mogen we wel nog!

  • Luc Van Hauwermeiren

    Doordenkertje nu mag merk x zoveel reclame maken als hij wil als IK liever merk y drink zal ik dat ook doen. En als IK vind dat alcohol ongezond is zal IK beslissen om dat niet te gebruiken. stop AUB met betuttelen.

  • Sobek Wessels

    Mensen er wordt NIET aan de Verkoop geraakt !?? Je kan gewoon Blijven drinken !? Alcohol is niet Onschuldig en moet niet gepromoot worden , zeker niet zoals ze het nu doen 1 bak kopen de andere aan de helft van de prijs ?? Dat is aanzetten tot meer drinken dan gezond is ?!