Onderzoek naar vliegtuigen die te dicht bij elkaar vlogen boven Leuven

belga
Ten zuidoosten van Leuven hebben op 23 februari twee vliegtuigen dichter bij elkaar gevlogen dan toegestaan. De Air Accident Investigation Unit van de FOD Mobiliteit is een onderzoek gestart naar het incident. De toestellen vlogen horizontaal op 2,4 kilometer afstand, terwijl dat minimaal 5,6 kilometer moet zijn.

De FOD Mobiliteit heeft nu pas het incident van 23 februari bekend gemaakt. Twee vliegtuigen die waren opgestegen vanop piste 07R van de luchthaven van Zaventem hebben elkaar op 2 kilometer hoogte te dicht genaderd. Verticaal was de afstand tussen beide toestellen 208 meter, terwijl die minstens 305 meter hoort te zijn. Horizontaal vlogen ze op 2,4 kilometer van elkaar, terwijl de minimumafstand 5,6 kilometer bedraagt. Hoe dat is kunnen gebeuren, is voorlopig niet duidelijk en wordt onderzocht door de Air Accident Investigation. Zolang het onderzoek loopt, wil niemand verdere commentaar geven. Wel wordt aan onze redactie bevestigd dat het incident niet van dien aard lijkt te zijn dat beide toestellen bijna botsten.

Op 1 januari vorig jaar kwamen twee vliegtuigen boven regio-Gent nog dichter bij elkaar. Een passagierstoestel van Air France bevond zich toen op 1,2 kilometer horizontaal en 130 meter verticaal van een vrachtvliegtuig van EgyptAir. Het laatste toestel klom toen sneller dan verwacht doordat het licht geladen was en de piloot ervan begreep een tweede melding verkeerd.




15 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jan Van Rompaey

    Waarom worden die dan allemaal rijkelijk betaald?

  • Mieke Kestens

    Dit is het gevolg van de miskleun vliegroute "Leuven Rechtdoor" bedacht door een leek en op vraag van enkele machtige politici ten westen van Leuven. alles geconcentreerd boven een regio die ook al alle dalers te verwerken krijgt en door de vliegroute "Leuven Rechtdoor" daar bovenop nog alle stijgers bij NO wind

  • armand mudah

    Ronny Claes vliegtuigen vliegen de hoogte en richting die ze van de verkeersleiders opgelegd krijgen ze mogen dat niet zelf beslissen

  • Paul Corvair

    Door het gezever van Brussel moet alles over Vlaanderen, dit vergroot de kans op ongevallen.

  • Fred Fourgon

    Misschien overwegen om luchtpolitie op te richten?