Wiskunde in de kleuterklas: veel goede wil maar nog werk aan de winkel

Illustratie
Getty Images/Image Source Illustratie
Onderzoek in het kader van een masterthesis aan de VUB toont aan dat 85 procent van de leerkrachten kleuteronderwijs nauwelijks een methode hanteert voor de lessen wiskunde. Over het belang van wiskunde voor kleuters bestaat weinig discussie. Maar onderzoek over hoe kleuters die wiskunde best aanleren, is niet voorhanden. Nochtans doen de meeste leerkrachten meer dan hun best om de kleuters wiskunde bij te brengen.

Voor zijn onderzoek bevroeg Wim Mees, docent wiskunde aan de opleiding Educatieve Bachelor Kleuteronderwijs van de Hogeschool PXL in Hasselt, duizend directeurs van kleuterscholen en 793 leerkrachten kleuteronderwijs in heel Vlaanderen en Brussel. "Uit die bevraging bleek duidelijk dat een georganiseerde aanpak van wiskunde voor kleuters zo goed als onbestaande is, en dat leerkrachten in het kleuteronderwijs ad hoc omgaan met de materie. Ze gaan op zoek naar lesmateriaal in bestaande publicaties of op het internet, maar doen dat een beetje blind, waardoor ze niet zelden minder geschikt lesmateriaal gebruiken om hun leerdoelen te bereiken". 

Onduidelijk leerplan

"Sommige leerkrachten reduceren wiskunde tot tellen, maar dat is toch een minderheid. Bovendien wordt in de leerplannen bijna met geen woord gerept over welke vaardigheden en inzichten een kleuter effectief moet beheersen als hij uit de kleuterklas komt. Er bestaat dan ook bijna geen wetenschappelijke literatuur over en er is maar weinig wetenschappelijk onderzoek naar gebeurd, waardoor wiskundeonderwijs voor kleuters vaak nattevingerwerk wordt. Er moet meer rekening gehouden worden met de ontwikkelingsprocessen van de kleuters."

Verschil jonge leerkrachten

Uit mijn onderzoek blijkt dat bij die leerkrachten die wél expliciet aandacht besteden aan wiskunde, vooral de oudere leerkrachten, de leerstof veelal aanpakken als een aparte activiteit. Jongere kleuterleerkrachten integreren ze meer in andere activiteiten, wat eigenlijk beter is. Grappig is ook dat de tevredenheid over de aanpak bij iedereen erg groot is, zeker bij die mensen die een eigen methode hebben ontwikkeld, zelfs al houdt die geen rekening met het ontwikkelingsproces van de kleuters.”

Meer begeleiding

Er is volgens Mees nood aan meer kritische houdingen tegenover de leermiddelen bij leerkrachten. Gezien het belang van wiskunde op kleuterniveau pleit hij voor een meer kritische betrokkenheid van zowel van het beleidsniveau als van het kaderniveau (schoolleiding) en het praktijkniveau (leerkrachten, gemeenschappen). "Vanuit het beleid moeten de leerkrachten kleuteronderwijs ook beter ondersteund en begeleid worden", besluit hij. "Zijn leerkrachten kleuteronderwijs zich genoeg bewust van het belang van hun aanpak voor de wiskundige inzichten van hun kleuters op latere leeftijd? Daar ligt een uitdaging voor hun opleiding.”




9 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Gerrit Van der Meiren

    Ik lees hier, zoals gewoonlijk, weer veel commentaar zonder kennis van zaken. Men gaat kleuters natuurlijk niet laten reken hé. Wiskunde in een kleuterklas is bvb vormen herkennen, puzzelen, begrippen zoals groter en kleiner, meer minder, dik dun, ... enz. En dat leren kinderen inderdaad al in de kleuterklas. Je zou verbaasd zijn welke activiteiten allemaal wiskunde zijn. Het gaat hier dan ook enkel over het bewust gebruik van een methode.

  • Raf Coppens

    laat kleuters kleuter zijn en in de kleuterklas hoort geen wiskunde thuis, of moeten ze nu al kunnen lezen, schrijven en rekenen alvorens naar het eerste studiejaar gaan ? zo ja doe er dan van de eerste keer ook algebra en latijn bij.

  • Baele André

    Wiskunde in de kleuterklas is dit niet wat vroeg?

  • Gerd Peeters

    Wiskunde in de kleuterklas, laat kinderen eens kinderen zijn aub. Ze moeten nog lang genoeg op school zitten.

  • Guido Mangelschots

    Laat een kind een kind zijn . Laat ze wat meer ravotten i.p.v. hun hoofd te breken over die wiskunde .