Voortaan Frans, Engels of Duits vanaf het eerste leerjaar

photo_news
Vlaams onderwijsminister Hilde Crevits wil een derde minder richtingen in de twee laatste jaren van het secundair onderwijs. En ook in de tweede graad kan het best wat minder. "Dan wordt het duidelijker voor de mensen", zei ze vandaag in 'De Zevende Dag'. In het lager onderwijs krijgen scholen dan weer de mogelijkheid om vanaf het eerste leerjaar initiatie te geven in Frans, Engels of Duits.

De Vlaamse regering legde vrijdagnacht de onderwijshervorming in een definitieve plooi. In de eerste graad krijgen leerlingen naast een brede basisvorming ook enkele uren die zij vrij kunnen invullen. Dat biedt de kans om bepaalde vakken te verkennen, te verdiepen of te versterken.

In de latere jaren komt dan een systeem met nog acht studiegebieden, gaande van het wetenschappelijke STEM over economie en organisatie tot voeding en horeca. In elk gebied zullen sommige richtingen voorbereiden op hogere studies, terwijl andere leerlingen klaarstomen voor de arbeidsmarkt. Bij het aanbieden van die richtingen behouden de scholen een grote autonomie.

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V).
BELGA Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V).

150 richtingen

Toch wil Crevits ook daar wat meer lijn in brengen. Vandaag is nog sprake van honderdvijftig richtingen. Dat kunnen er voor haar best een honderdtal worden. Door sommige richtingen af te schaffen bijvoorbeeld, of door er te bundelen. Doel is de ouders meer structuur te geven en de kansen van de leerlingen te verhogen wanneer ze de schoolbanken verlaten.

In het lager onderwijs krijgen scholen de mogelijkheid om vanaf het eerste leerjaar initiatie te geven in Frans, Engels of Duits. Vanaf het derde leerjaar kunnen dat eventueel echte lessen worden, zo besliste de Vlaamse regering. Nu is dat nog het vijfde leerjaar.

Vakken als wiskunde of geschiedenis in een andere taal geven, is voor het lager onderwijs "vandaag een brug te ver", merkte Crevits nog op. Nochtans had coalitiepartner Open Vld daarop aangedrongen. "We hebben mekaar gevonden met de drie meerderheidspartijen", besloot de minister.

"Positief"

Patriek Delbaere van de Onderwijskoepel van Steden en Gemeenten (OVSG) reageert tevreden op de hervormingen. "Het is positief dat er duidelijkheid komt, zowel voor scholen, ouders als leerlingen. We kunnen nu verder met de teksten en voorstellen aan de slag."

Delbaere vraagt bij de verdere uitrol wel voldoende tijd om alles op klasniveau te implementeren. "Een geslaagde modernisering van het secundair onderwijs is een gedragen modernisering", besluit hij.

Het is positief dat er duidelijkheid komt, zowel voor scholen, ouders als leerlingen

Patriek Delbaere