Voornaam van leerling bevooroordeelt leerkracht

UNKNOWN

De namen Charlotte, Sophie of Marie wijzen in de oren van lesgevers automatisch op een groter prestatievermogen, namen als Chantal, Mandy of Angelika gaan dan weer de richting van het kneusje uit. Enkel al de (voor)naam kan aldus medebeslissend zijn voor de latere opleidingskansen, zo deelde de universiteit van Oldenburg mee.
 
Alleen al op basis van de naam percipiëren leraars op de lagere school hun spruiten positief of negatief. De studie is gebaseerd op een gedetailleerde online-bevraging van 500 leerkrachten.

Kevin de gebeten hond
Als eerder vriendelijk of performant klinken in het bewustzijn van de pedagogen, althans volgens de studie, voornamen als Charlotte, Sophie, Marie en Hannah. Jongens kunnen maar beter Alexander, Maximilian, Simon, Lukas of Jakob heten. Slechtere troeven kunnen kinderen voorleggen die Chantal, Mandy, Angelina, Kevin, Justin of Maurice heten. In het bijzonder Kevin werkt als een roodachtig lapje op de pedagogische stier.
 
Volgens ontwikkelingspedagoge mevrouw Kaiser (dubieuze voornaam: Astrid) associeert het leeuwendeel van de leraars persoonlijkheidskenmerken met namen. Slechts een klein deel van de lesgevers behoudt de verplichte kritische afstand. Kaiser hoopt dat de studie de toekomst voor onze Chantals wat rooskleuriger maakt, terwijl de Charlottes niet mogen blijven voordeel halen uit de uitdrukking nomen omen est. (belga/jv)