Vakken in vreemde taal volgen, helpt kennis van die taal vooruit

Beeld ter illustratie, leerlingen.
photo_news Beeld ter illustratie, leerlingen.
Leerlingen die in het secundair bepaalde vakken in een andere taal dan het Nederlands volgen, hebben een duidelijk betere kennis van die vreemde taal dan leerlingen die dat niet doen. Dat blijkt uit de eerste grootschalige studie naar dat soort onderwijs in Vlaanderen, bericht de VRT vandaag. "Het gebeurt zonder afbreuk te doen aan hun kennis van het Nederlands", klinkt het bij de onderzoekers.

Leerlingen in het Vlaamse secundaire onderwijs kunnen sinds 2014 vakken zoals geschiedenis en aardrijkskunde volgen in het Engels, Frans of Duits. Voor het eerst sinds de invoering is een grote studie uitgevoerd naar de effecten van dit zogenaamde CLIL-onderwijs in Vlaanderen.

De onderzoekers hebben zowat 1.600 leerlingen uit het eerste en tweede middelbaar bevraagd en intensief gevolgd. "We hebben bijvoorbeeld bij elke leerling afzonderlijk in een lokaaltje gepeild naar hun spraakvaardigheid in de vreemde taal", legt onderzoekster Liesbeth Martens van de hogeschool UCLL uit.

“Hoe vroeger, hoe beter”

Ze hebben zowel leerlingen die in een CLIL-traject zitten, als hun medeleerlingen die dat niet doen, met elkaar vergeleken. "Leerlingen die zo'n traject volgen, spreken en begrijpen de taal veel beter dan leerlingen die niet in zo'n traject zitten", zegt Martens. Bovendien lijkt het krijgen van lessen in andere talen dan het Nederlands geen afbreuk te doen van hun kennis van het Nederlands. Niet onbelangrijk, want dat was nochtans een vrees bij de invoering van de trajecten.

De onderzoekers pleiten wel voor meer ondersteuning voor de leerkrachten. Nu krijgen die geen extra tijd om een CLIL-les voor te bereiden. Bovendien stellen de onderzoekers voor om al in de kleuterklas en in de lagere school te beginnen met lessen in een vreemde taal. "Hoe vroeger leerlingen een vreemde taal leren, hoe beter de resultaten.”

Hoger onderwijs

Een versoepeling van de taalwet op het hoger onderwijs moet er eveneens voor zorgen dat er meer vakken in het Engels gedoceerd worden in de bacheloropleidingen. Het zou om maar liefst de helft van de bachelorvakken gaan. Historici en politicologen waarschuwen in een opiniestuk in ‘De Standaard’ voor de verengelsing van het hoger onderwijs. “Het wordt hoog tijd dat de verdedigers van het Nederlands in Vlaanderen in actie schieten”, klinkt het in ‘De Standaard’. 

“De reductie van het Nederlands tot huis-tuin-en-keukentaal, zoals aan de University of Twente, is niet alleen een cultureel probleem. Aan taalverschraling zijn pedagogische risico’s verbonden. Daarnaast zien wij vooral maatschappelijke bezwaren. Hoger onderwijs in het Nederlands is een belangrijke democratische verworvenheid. De verregaande verengelsing van de bachelors uit marktoverwegingen brengt die verworvenheid ernstig in het gedrang”, zo waarschuwen Gita Deneckere, Bruno De Wever en Bart Maddens nog. 




15 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • marc castermans

    CLILL werd reeds geïntroduceerd in 2002 in de basisschool van het GO te Sint-Pieters-Woluwe en met groot succes. Dus nieuw is het enkel voor wie het onderwijs slechts vanop afstand volgt of zich niet goed informeerd.

  • Diane Bernaerts

    Je kan tegen de "verengelsing" zijn, maar er valt niet aan te ontkomen. Op universitair niveau worden nu al veel vakken enkel in het Engels gegeven, dus hoe vroeger je die taal volledig onder de knie hebt, hoe beter. Dit is trouwens helemaal niet nieuw: in de tijd van mijn grootouders werden op de "betere" Antwerpse scholen de lessen ook in 2 talen, Frans en Nederlands, gegeven, waarbij 1 vak consequent in de ene taal en een ander vak in de andere taal werd gegeven.

  • Gerd Van nieuwenhove

    Legerdienst bij de Walen gedaan in 1970 . Perfect twee talig afgezwaaid ... Aub minder Antwaarps op tv en radio ?

  • jeroen Deschrijver

    In het onderwijs noemt men dat al veeeele jaren ...... oefenen. Daar was echt een uitgebreide studie over nodig om te ontdekken dat iets wat je oefent, in de praktijk gebruikt, altijd maar beter gaat. Moeilijk!

  • Edmond Dillien

    Een taal leer je door ze te gebruiken da's al een vaststaand feit en niet met ministers die zoals de Brusselse "zijn volk" 3 talen wil leren Vlaams,Frans en Engels terwijl de grootste hoop er de een of andere Arabische of Oost-Europese taal spreekt, hieraan zie je maar weer dat onze illustere politici wereldvreemd zijn eens ze van het een of ander "schoon verdiep" de straat op moeten, zielig, he!!!!!