Teleblok opent telefoonlijn en chatdienst voor studenten met problemen

THINKSTOCK
Studenten die tijdens de examenperiode met problemen kampen, kunnen vanaf morgen telefonisch of via de chatdienst contact opnemen met Teleblok. Vrijwilligers van de Christelijke Mutualiteit (CM) proberen hen dan gratis en anoniem te helpen. Studenten contacteren Teleblok vooral voor concentratie- of planningsproblemen.

"Studenten kunnen terecht op de website om de chatten met onze vrijwilligers tussen 18 uur en 23 uur (www.teleblok.be), of ze kunnen ons opbellen tussen 18 uur en 20.30 uur (0800/13.14.4)", verklaart Kathleen Devos, coördinator van het initiatief van de CM.

"Wij merken dat er steeds vier grote problemen terugkeren. In eerste instantie gaat het om studieproblemen, vooral met planningen. Het gaat ook soms over relatieproblemen met docenten of met ouders. Daarnaast contacteren studenten ons omwille van psychische problemen. Een vierde vaak terugkerend probleem betreft problemen op vlak van drang naar perfectionisme, maar ook faalangst of uitstelgedrag."

Teleblok stelt ook dat 30 procent van de studenten Teleblok contacteert omwille van concentratieproblemen. "We proberen studenten dan te kalmeren en, hoewel dat vaak niet mogelijk is, een oplossing te zoeken op korte termijn", vult Devos aan. Ze hamert vooral op een goede planning, zeker met het WK in aantocht. Ook het belang van een goede pauze wordt onderstreept, aangezien dat studenten motiveert om er nog even voor te gaan.

Teleblok zal ook twee bloklocaties openen. Daarover wordt vrijdag gecommuniceerd. Een op de drie studenten kiest ervoor om in groep te studeren. Een geschikte studielocatie is daarom ook van belang volgens Teleblok.