Taalvaardigheid van hogeschoolstudenten daalt: “Veel studenten kennen de betekenis van ‘empathie’ of ‘debiet’ niet”

Een student maakt een notitie.
thinkstock Een student maakt een notitie.
De taalvaardigheid van hogeschoolstudenten daalt. Dat blijkt uit onderzoek van Odisee, zo schrijft De Standaard vandaag. 

Sinds 2012 moeten eerstejaarsstudenten van hogeschool Odisee bij de start van het academiejaar verplicht een taaltest afleggen. Uit de analyse van de taaltest van 8.052 eerstejaarsstudenten tussen 2013 en 2018 blijkt dat de taalvaardigheid van hogeschoolstudenten drastisch achteruitgaat.

Chattaal

"Studenten kunnen onvoldoende de structuur van een tekst bevatten, wat het studeren bemoeilijkt. Daarnaast kunnen de eerstejaarsstudenten steeds moeilijker het onderscheid maken tussen formeel en informeel taalgebruik. Ze weten vaak niet meer wat het verschil is tussen taal in een professionele context en in een chatgesprek", zegt talenbeleidcoördinator An De Moor.

Ook de woordenschat van eerstejaarsstudenten neemt af. "Veel studenten blijken de betekenis van woorden als 'empathie' of 'debiet' niet te kennen", zegt De Moor. Ze noemt de resultaten 'alarmerend' omdat er een direct verband is met hun slaagkansen. Volgens De Moor is er in de eindtermen te weinig aandacht voor cognitieve taalvaardigheden.

Nieuwe eindtermen

Volgens Vlaamse minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) is de Vlaamse regering zich bewust van het probleem. “Vandaar dat er nieuwe eindtermen zijn gemaakt voor de eerste graad van het secundair onderwijs, met daarbij een grote focus op een goede kennis van het Nederlands”, aldus Crevits. 

Momenteel wordt er, samen met experten uit het hoger onderwijs, ook gewerkt aan nieuwe eindtermen voor de tweede en de derde graad van het secundair. Ook daar zal de focus volgens Crevits liggen op een “goede taalbeheersing”. “Dat moet leiden tot een betere taalbeheersing in het hoger onderwijs.”

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V).
Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V).



39 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Marleen Van Aken

    Crevits: nog wat meer inclusief onderwijs doorvoeren en het buitengewoon onderwijs afbouwen... Vooral besparen!

  • Sabine Lauwers

    Het debat over de taalvaardigheid is gepolitiseerd. Waar is het wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat het taalniveau achteruit gaat, dat studenten vroeger bij aanvang van hun studies wél de woorden empathie en debiet kenden?

  • William Van den Berghe

    Maar ze kennen vermoedelijk wel alle woordafkortingen en emo's op hun smartphone

  • Liesbeth Cuppens

    Taalarmoede is niet van alle tijden, maar duidelijk wel actueel. In huidige teksten regent het Engelse termen, daar waar Nederlandse alternatieven bestaan. Een samenhangende tekst schrijven kunnen ze niet meer, de spelling laat te wensen over en grammaticale kennis is een verdriet. Waar is de tijd dat we opstellen schreven, dictee belangrijk was en wisten wat zinsontleding inhield? Ver weg en waarschijnlijk voor altijd vervlogen.

  • Magda Lenaerts

    Het gaat over taalvaardigheid. Vroeger was alles van mij en ik was daar blij mee. Nu is alles van ik en mij is er blij mee. Denken jullie ook als mij? of als ik? Hoe kunnen mensen taalvaardig zijn als iedereen de taal verkracht. "Zij is hetzelfde als mij", kan dus niet, maar wordt door iedereen gepromoot, zelfs op de radio en tv. Hoe moeten allochtone mensen onze taal leren als we ze zelf niet meer kennen? Problemen beginnen altijd klein.