Steinerscholen mogen van Vlaanderen eigen eindtermen niet gebruiken: “Dit schaadt de grondwettelijke vrijheid van onderwijs”

belga
Sinds 1 september van dit jaar gelden nieuwe eindtermen voor de eerste graad secundair onderwijs. Twee steinerscholen hadden de Vlaamse overheid gevraagd om die minimumnorm niet te moeten gebruiken, zo meldt De Morgen. Die heeft dat geweigerd. ‘Dit schaadt de grondwettelijke vrijheid van onderwijs.’

Twee secundaire steinerscholen mogen hun eigen eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs niet gebruiken. Eindtermen zijn de minimumdoelen waarvan de Vlaamse overheid beslist dat leerlingen ze moeten halen. Hoe scholen die inhouden in de les behandelen, bepalen ze zelf. De facto gebeurt dat vaak door de koepels die leerplannen opstellen om scholen daarbij te helpen.

Het steineronderwijs is altijd erg kritisch geweest voor die aanpak. Volgens de scholen zijn de minimumdoelen van de overheid te gedetailleerd en te omvangrijk om hun eigen pedagogische project na te kunnen streven. De eindtermen zijn een politiek gevoelig dossier: ze staan bij uitstek symbool voor de discussie tussen koepels en staat over wie beslist wat op het schoolbord komt.

Twee secundaire steinerscholen vroegen vlak voor het begin van het schooljaar een uitzondering op die overheidsnorm. Het is niet de eerste keer dat het steineronderwijs dat doet: het vroeg al twaalf keer zo’n uitzondering aan en kreeg die ook telkens. De eerste keer dat het dat deed, in 1997, leidde de zaak uiteindelijk naar het Arbitragehof, het huidige Grondwettelijk Hof. Omdat de eindtermen onlangs opnieuw werden opgesteld voor de eerste graad, moest die uitzondering opnieuw worden aangevraagd in een zogenaamd gelijkwaardigheidsdossier.

De Vlaamse overheid besloot nu om het steineronderwijs geen uitzondering te gunnen. Ze deed dat na advies van de onderwijsinspectie en een commissie van deskundigen. “Daardoor komt ons pedagogische project onder grote druk te staan”, zegt Werner Govaerts, coördinerend directeur van de secundaire steinerscholen in kwestie. Hij vraagt minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) om een gesprek om een oplossing te zoeken. “Wij vrezen dat door deze beslissing de grondwettelijke vrijheid van onderwijs is geschaad.”

Het steineronderwijs heeft nu twee opties: ofwel bindt het in, en volgt het de overheidsnorm, ofwel gaat het in beroep tegen deze beslissing wat dan mogelijk weer naar het Grondwettelijk Hof leidt. Het beraadt zich over een mogelijke beslissing en wacht eerst de argumentatie van de twee commissies af.




3 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Gino Denil

    Onderwijs krijgt door de bemoeienis van de overheid steeds meer een ideologisch kleurtje. Zeker nu het ook nog eens een geconstrueerde Vlaamse identiteit moet opleggen. En blijkbaar geldt dat ook steeds meer voor TV en persmedia die hun onafhankelijkheid geleidelijk aan verliezen.

  • Ludwig Vanden Boer

    Dus volgens sommige hyper-intelligenten houdt de grondwettelijke vrijheid van onderwijs in dan men in alle vrijheid niet moet aanleren. Het kan toch niet dat kinderen uit een soort onderwijs waar andere dingen moeten dan in het 'gewone' onderwijs een gelijkaardig diploma krijgen. Dat schendt dan weer het gelijkheidsbeginsel dat veel meer gedragen wordt door onze grondwet.

  • Ronald Van Ee

    Dat is wel héél sterk dat dit opgelegd wordt door politiekers die zo hoog geschoold zijn en de eene blunder na de andere maken op elk vlak en nooit met een rekening afkomen die nu eens juist is of in evenwicht en prijs offertes die altijd te laag zijn als de werken beginnen komen ze al te kort en moet er steeds meer betaald worden of anders hebben ze eigenlijk teveel betaalt dan nodig was !en die gaan nu vertellen wat kinderen moeten kunnen !